År 2020 presenterades denna färdplan med pompa och ståt på Élyséepalatset. Dagens ETC var på plats och hörde president Emmanuel Macron meddela deltagarna att han godtagit ”alla punkter som var möjliga att godta”. Dessa skulle nu behandlas i nationalsamlingen och Frankrike skulle satsa motsvarande 150 miljarder kronor på klimatet. Satsningen drog de största applåderna den dagen, men flera deltagare var skeptiska till att allt i medborgarrådets färdplan verkligen skulle drivas igenom.
– Det får tiden utvisa, sa en av deltagarna, Mélanie Cosnier, då.
35000 blev 12000
Ett av medborgarrådets krav var att alla inrikesflyg på sträckor som som kunde ersättas av en tågresa på fyra timmar eller mindre skulle förbjudas. Förbudet skulle omfatta cirka 35000 avgångar per år. Regeringen justerade kravet till att gälla alla sträckor som kunde ersättas med en tågresa på 2,5 timme eller mindre. Medborgarrådets representerar var missnöjda med minskningen med godtog argumentationen för kompromissen.
När sedan klimatlagen slutligen klubbades igenom i den franska nationalförsamlingen 2021 fanns förbudet mycket riktigt med. I lagtexten hade det dock skrivits in en rad undantag som franska flygbolagslobbyister från bland annat Air France lyckats lägga till, rapporterade den klimatbevakande tidningen Reporterre i september efter att det stått klart att flygbolag lyckats runda lagstiftningen.
Den urvattnade lagen omfattar fortsatt alla avgångar som kan ersättas med en tågresa på 2,5 timme eller mindre – men bara direktförbindelser. Om tågresan innebär ett byte gäller alltså inte flygförbudet. Inte heller om de avgångar som erbjuds gör det omöjligt att vistas en hel arbetsdag, det vill säga åtta timmar, på destinationen utan att behöva övernatta.
Det har förutsetts att lagen, trots undantagen, kommer innebära att 12000 flygningar per år ställs in.
12000 blev 5000
I maj i år trädde lagstiftningen till slut i kraft.
– Åtagandet är genomfört, berömde president Emmanuel Macron sig själv vid en pressträff samma dag.
Fem månader senare finns nu facit på hur många inrikesflygningar som faktiskt försvunnit. Alla undantag som flygbolagen lyckades få in i lagtexten innebar till slut att främst tre flygsträckor har drabbats: flygningar mellan Paris och storstädernaBordeaux, Lyon och Nantes. Enligt det franska Luftfartsverket DGAC (Direction générale de l’aviation civile) innebär det att motsvarande 5000 avgångar årligen dras in i och med den nya klimatlagen. Det motsvarar 2,5 procent av de drygt 200 000 årliga franska inrikesflygningarna.
Marine Tondelier, partisekreterare för det franska Miljöpartiet EELV, är kritisk till hur det hela har hanterats. Halvmesyrer till löften och uppskjutna utlovade klimatreformer är en del av regeringens kommunikationsstrategi, som handlar om att skydda sig från kritik från bland annat gröna partier och klimataktivister, anser hon.
– Jag är glad att något alls görs men det är långt ifrån tillräckligt. Som exempel går det fortfarande att flyga Paris-Rennes trots att det är en tågresa utan stopp på en timme och fyrtio minuter. Det är inte acceptabelt, sade hon till Public service France info i oktober.
Avgångstiderna på sträckan mellan Paris och Rennes omöjliggör en åttatimmarsdag utan övernattning, och därför omfattas inte den flyglinjen av förbudet.