De senaste fem åren har en rad tidningar – Dagens ETC var först i Sverige – städer, kommuner och regioner valt att i olika utsträckning säga nej till fossilreklam. Frankrike är det första landet som förbjudit reklam för fossila bränslen. Nu har det växande motståndet mot klimatskadliga annonser fått en tung bundsförvant. Under ett längre tal i New York på Världsmiljödagen förra veckan levererade FN:s generalsekreterare António Guterres svidande kritik mot fossilindustrin, inte minst oljebolagen som han kallade klimatkrisens "gudfäder".
Han fördömde bolagens ansträngningar att fördröja klimatåtgärder genom "gröntvättning, lobbying, juridiska hot och massiva annonskampanjer" och uppmanade ”alla världens länder att förbjuda reklam från fossilbränsleföretag”. Samma uppmaning riktades till nyhetsmedier och tech-företag. PR-industrin fick sig en särskild känga för beredvilligheten att gröntvätta fossilbolagens verksamheter.
– De (fossilbolagen, reds anm) har fått hjälp och understöd av annons- och PR-bolag – galningar som eldar på galenskapen. Jag uppmanar de här företagen att sluta agera möjliggörare till planetens förstörelse", sa António Guterres.
Vi spelar rysk roulette med vår planet.
Många välkomnar generalsekreterarens uttalande.
– Det här epokgörande ställningstagandet från FN:s mest prominenta företrädare följer på banbrytande initiativ från städer i världen som Edinburgh och Sheffield i Storbritannien, Stockholm i Sverige, Amsterdam i Nederländerna och flera andra att förbjuda inte bara reklam från fossilbränslebolagen men också från stora klimatförstörare som flyg- och fordonsindustrin, säger Andrew Simms, författare och direktör för den brittiska tankesmedjan New Weather Institute, i ett uttalande.
”Väldigt välkommet”
Gunnar Lind är en av grundarna bakom New Weather Institutes svenska partner som bland annat jobbar för förbud mot marknadsföring av fossila bränslen, utsläppsbilar och flygresor. Han säger till Dagens ETC att António Guterres uttalande är ”väldigt välkommet”.
– Vilseledande reklam för fossila bränslen finns överallt och vi blir alla lurade. Det är förljugna påståenden där fossilindustrin utmålar sig som en del av lösningen, glittrig greenwash som försöker få oss att tro att vi kan fortsätta att förorena och konsumera som om klimatkrisen inte fanns, säger han, och fortsätter:
– Nu måste politiker agera för att stoppa den fossila reklamen precis som de gjorde med tobaksreklamen.
”Rysk roulette"
I sitt tal hänvisade FN-chefen till nya data från ledande klimatforskare, bland annat vid Meteorologiska världsorganisationen (WMO), som visar att under de senaste tolv månaderna har den globala genomsnittstemperaturen ökat med 1,63 grader, vilket överstiger Parisavtalets övre gräns på 1,5 grader.
– Vi spelar rysk roulette med vår planet, sa António Guterres.