Det brukar ofta talas om att flyget endast står för några få procent av de totala utsläppen av växthusgaser i Sverige. Men det beror på hur man räknar, enligt ett forskarlag från Chalmers tekniska högskola i Göteborg.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– När det räknas på utsläpp i Sverige brukar endast tankningar som sker inom landets gränser tas med. I vår studie har vi i stället räknat på svenskarnas flygresor till slutdestinationen, det vill säga inklusive det bränsle som tankas vid en mellanlandning. Då får vi mycket högre värden på flygets utsläpp än de officiella, säger Anneli Kamb, Energi- och klimatrådgivare på Region Jämtland Härjedalen och en artikelförfattarna.
Fem gånger högre
Detta sätt att räkna innebär inte bara att utsläppen från flyget är upp till fem gånger högre än vad de officiella siffrorna visar. Det innebär också att utsläppen från utrikesflyget riskerar att om 30 år vara högre än alla andra svenska utsläpp av klimatgaser.
Anledningen till detta är att vi enligt rapporten i princip kommit till vägs ände avseende klimateffektiviserat resande. Kabinfaktorn, det vill säga beläggningen per flygresa, är uppe på 80 procent, en i sammanhanget hög siffra. Det är inte troligt att minskningar i utsläpp per person och flygkilometer kommer att bli bättre än omkring 1 procent per år.
Samtidigt ökade utrikesresandet per capita med 3,6 procent mellan 1990 och 2014. Det är en siffra som på grund av bland annat ökande inkomster och avsaknaden av större styrmedel för minskat flygande förväntas förbli stabil.
– Redan omkring 2013–2014 var utsläppen från utrikesflyget lika stora som från alla persontransporter. Om ökningen av utrikesresor fortsätter kommer utsläppen från flyget att vara större än alla andra utsläpp någon gång kring 2040, om övriga utsläpp når uppsatta minskningsmål, säger Anneli Kamb.
– Ökningen i resandet är helt enkelt större än utsläppsminskningarna per person.