Nästa år höjer regeringen bensinskatten med 44 öre. Det efter att Miljöpartiet har drivit frågan, och fått med sig Socialdemokraterna. I regeringsförklaringen nämns också att en flygskatt bör införas, men om ett sådant förslag kommer att läggas har regeringen inte gett något besked om. I oktober sa den nya infrastrukturminister Anna Johansson att några sådana planer inte finns än så länge:
– Jag är öppen för att diskutera flygskatt men det är alldeles för tidigt att säga vad vi kan komma fram till. Vad jag vet finns det inget beslut på gång i den här frågan, sa hon då till Svenska Dagbladet.
För tre år sedan stod flygresorna för 10,6 miljoner ton koldioxidekvivalenter, medan bilarna släppte ut 11,1 miljoner ton. Men sedan dess har flygresorna fortsatt att öka, samtidigt som bilarna släpper ut mindre och mindre. Idag är utsläppen från svenskarnas flygresor därför ungefär lika stort som det från biltrafiken, enligt en rapport från Naturvårdsverket. Rapporten visar också att utsläppen från svenskarnas flygresor har fördubblats de senaste 20 åren.
– Ska vi nå tvågradersmålet till 2050 kan utvecklingen inte fortsätta i samma takt. Utsläppen totalt måste reduceras, om en sektor ökar sina utsläpp betyder det att andra måste minska ännu mer, säger Jörgen Larsson, rapportens redaktör och forskare på institutionen för energi och miljö på Chalmers.
Saknas klimatpolitik
Men det är inte alla som bidrar till att flyget nu släpper ut lika mycket växthusgaser som bilen. En analys som Jörgen Larsson och hans kollegor har gjort visar att en femtedel av individerna i undersökningen stod för över hälften av flygresorna, medan en femtedel inte flugit alls de senaste två åren. Dessutom flyger de som tillhör ett högre tjänstemannahem eller ett företagarhem nästan dubbelt så mycket som personer från arbetarhem.
– Detta talar för att det borde gå att införa en flygskatt utan allt för stora protester från allmänheten, eftersom det i princip bara är 20 procent som faktiskt påverkas, säger Jörgen Larsson.
Förra veckan orsakade också regeringens flygningar debatt. Regeringsplanet har vid flera tillfällen flugit mellan Arlanda och Bromma för att plocka upp ministrar, bland annat Miljöpartiets Gustav Fridolin. Enligt Expressen har flygningarna orsakat utsläppt på totalt 5 ton koldioxid. Hur mycket utsläppet från affärsflyget har ökat totalt vet inte Jörgen Larsson, men han menar att det inom företag, kommuner och myndigheter ofta i alla fall finns resepolicys med syfte att minska flygandet. Även om de inte alltid efterlevs är ambitionerna på sätt och vis större där än i klimatpolitiken.
– När det gäller vägtrafiken finns det en nationell klimatpolitik med tydliga mål. Så är det inte med flyget. Politikerna har inte gjort det till sitt åtagande. Det krävs internationella styrmedel, och det gör det mer komplicerat, men samtidigt kan Sverige driva på för komma dit, och själv föregå genom till exempel en flygskatt, säger Jörgen Larsson.