BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Dessutom har den franska huvudstaden tre dagar i veckan infört så kallad "alternerande trafik" för personbilar, vilket innebär att enbart bilar vars registreringsskyltar börjar med ett udda nummer får köras vissa dagar, medan bilar med jämna nummer får köras andra dagar. Den som bryter mot de nya föreskrifterna straffas med kännbara bötesbelopp.
Gratis i flera städer
De nya reglerna i Paris har införts eftersom smoggen ligger tät över staden och nivåerna av luftburna partiklar i genomsnitt har mätts upp till hälsofarliga 80 mikrogram per kubikmeter. Som högst har partikeltätheten mätts upp till hela 146 mikrogram per kubikmeter.
Paris är inte den enda europeiska huvudstad där man har infört fri kollektivtrafik för att minska biltrafiken och få bukt med de ökande luftföroreningarna.
I Tallinn i Estland har de 400 000 invånarna gratis kollektivtrafik, vilket staden var först i Europa med att införa 2013. Den politiska målsättningen i Tallinn var att minska personbilstrafiken och göra det lättare för arbetslösa och låginkomsttagare att röra sig fritt i staden.
I en folkomröstning 2012 röstade 75 procent av Tallinnborna för gratis kollektivtrafik, och i januari 2013 började staden dela ut gratis buss-kort. Besökare i staden får dock fortfarande finna sig i att betala för sina bussresor.
Flera andra städer i Frankrike och Spanien har också infört gratisåkning, precis som 23 städer i USA.
Stor klimatbov
En tredjedel av Sveriges totala koldioxidutsläpp kommer från person- och godstransporter, visar Naturvårdsverkets färska rapport. Enligt Joanna Dickinson, analytiker på Naturvårdsverket, är en minskning av transportsektorns utsläpp helt avgörande för att vi ska lyckas uppnå de uppställda klimatmålen fram till 2050.
– Vi har en stor utmaning här, eftersom vi ser att antalet resor fortsätter att öka, både vad gäller person- och godstransporter. De åtgärder vi har på plats räcker inte till, vilket betyder att vi måste satsa mer på kollektivt resande, elbilar och biobränsle. I genomsnitt reser 1,2 personer i varje bil, så vi måste även bli bättre på att fylla upp varje fordon. För människor som bor i en tätort är det inte särskilt svårt att åstadkomma, säger hon.
Joanna Dickinson, som även arbetar med regeringsuppdraget Nationell strategi för omställning till en fossilfri transportsektor, framhåller att gratis kollektivtrafik är något som har diskuterats mycket.
– Ekonomerna är emot eftersom de menar att utgiften blir allt för betungande för skattebetalarna. Men andra ekonomiska styrmedel skulle kunna finansiera detta, exempelvis höjda parkeringsavgifter. Trängselskatten i Stockholm var ju först avsedd att gå till kollektivtrafiken, men idag går de pengarna till bygget av Förbifart Stockholm, säger hon.
I Sverige har idag fyra kommuner gratis kollektivtrafik för sina invånare. Det rör sig om glesbygdskommunerna Avesta, Hallstahammar, Kiruna och Härnösand. I Avesta fick kommunen lov att köpa in fler bussar och införa tätare turer efter att resandet med kollektivtrafiken ökat markant till följd av nolltaxan.
– Kommunen har fått en utgift, men det är ju en vinst för samhället, har Lars Enoksson, näringslivssekreterare i Avesta kommun, tidigare sagt till Dagens ETC.