/Lena Svensson, Malmö
Svar: Cementas reaktion på Miljööverdomstolens avvisande är väldigt avslöjande. Liksom reaktionen från ansvariga i regering och opposition, som i veckan röstade för att gå emot domstolens beslut att inte förlänga bolagets tillstånd för kalkbrytning. Ett privat bolag som inte klarar av att lämna en en korrekt miljöplan är knappast något man som politiker ska stödja – det är ju fullt möjligt för miljardföretaget att ta frågan på allvar och inte enbart kräva undantag.
Att byggbranschen sedan ropar kris och brist är lika avslöjande. Det här är en bransch som äger stora delar av betongindustrin och som i årtionden vägrat ställa om. De pratar bara utifrån eget vinstintresse.
Men visst kan man minska cementanvändningen rejält och snabbt.
Småhus behöver ingen betonggrund – det har ETC bygg visat med våra foamglasgrunder. Men det finns också annan teknik med klassiska torpargrunder och även spännande projekt med trägrunder. Att ta bort betonggrunder på alla nya småhus vore en enkel klimatåtgärd som får direkt effekt.
I stora bostadshus kan andelen betong minska med 90 procent bara genom stommarna byggs direkt i trä. Även om det blir en betongplatta längst ner är det en enorm skillnad i utsläpp jämfört med om allt var gjort av betong.
Själva försöker vi, genom ETC Bygg, hitta ett sätt att göra stengrunder med granit, som man gjorde förr. Men det är svårt att hitta rätt kompetens här. Principiellt är dock allt som muras betydligt klimatsmartare än betong.
Kontorskomplex och affärslokaler kan byggas i trä, men om man vill ha kvar de där märkliga fönsterfasaderna kan också fossilfritt stål fungera istället för den massiva betongen.
När det gäller infrastruktur och gruvor är situationen helt enkelt inte utredd. Visst kan man bygga enorma träbroar och visst kan tåg gå på trä istället för betong, men en del byggen – som LKAB:s gruvväggar – är svårt att enkelt ersätta. Och då får vi väl klimatpolitiskt reservera cementanvändning till just sådana projekt.
Men den största insatsen skulle vi nog kunna göra genom att sluta bygga ut alla dessa motorvägar och dra igång projekt som Förbifart Stockholm. Klimatmässigt kommer vägarna aldrig kunna kompensera för den skada de gör vid själva bygget och genom den ökade trafik de skapar.
Sen finns faktiskt en annan spännande väg för byggnadsindustrin. I Finland finns nu ett företag som tar fram material som kan ersätta betong, skapade med hjälp av samma teknik som Rom använde under antiken.
I Australien finns också företag som säljer betong baserat på polymerer och som bland annat används till ett stort flygfält. Det här är tekniker som innebär att man undviker cement och samtidigt minskar utsläppen med 80 procent. Ointresset från svensk byggbransch är då rätt talande.