Som bevis för detta har arrangörerna framhållit att den röda mattan är tillverkad av återvunnet material, att plastvattenflaskor är bannade och SUV:ar och mopedbilar till VIP-gäster överlag går på el. Alla besökare får också betala en avgift i klimatkompensation som går till olika miljöbevarande projekt, såsom trädplantering i Zimbabwe.
– Men hur mycket tror du Johnny Depp eller Scarlett Johansson får betala, de som flygs in i privatjet? Det kan jag säga dig: ingenting.
Det säger mannen med det fiktiva namnet ”Claude" till Dagens ETC. Han representerar kollektivet bakom Twitter-kontot Yacht CO2 tracker (@YachtCO2tracker), som spårar franska lyxjakters aktivitet och beräknar deras koldioxidutsläpp.
”Allt hänger ihop”
Projektet är inspirerat av @Elonjet, som följde Elon Musks privatjet i realtid fram till att Twitterägaren betalade för att stänga ned kontot. De hämtar även inspiration från @i_fly_bernard – ett konto som kartägger franska privatplan. Namnet syftar till Bernard Arnault, Frankrikes rikaste man som står bakom världens största lyximperium LVCM, en koncern med ett 60-tal underbolag och lyxmärken som Louis Vuitton, Bulgari, Sephora och Christian Dior.
– Allt hänger ihop: de superrika sponsrar spektaklet i Cannes. Johnny Depps film invigde festivalen och har samtidigt landat ett mångmiljonkontrakt med Dior, säger Claude.
Dior är en av festivalens sponsorer. Livsmedelsjätten Nestlé och bilföretaget BMW är andra.
I Port Canto i Cannes-bukten guppade under tiden då festivalen ägde rum drygt 40 lyxjakter. Här befann sig exempelvis en saudisk prins med sin jättelika jakt och tillhörande helikopter, liksom Amazongrundaren Jeff Bezos med två av sina jakter lastade med helikoptrar, motorbåtar och vattenskotrar.
Yacht CO2 tracker har räknat ut att tillsammans förbrukar dessa lyxbåtar i drift 32 000 liter diesel i timmen, vilket motsvarar koldioxidutsläpp på 85 ton per timme – eller 3700 gånger mer än vad som ryms inom den koldioxidbudget som på individnivå anses hållbar enligt FN:s klimatpanel IPCC:s senaste rapport. Nästan alla har rest till Cannes från hamnar många sjömil bort, enkom för festivalen.
Festar loss på lyxjakt
Den franska Décathlonarvingen Thomas Leclercq arrangerar stora fester på sin jakt i samband med olika arrangemang, däribland Cannesfestivalen.
– I år har han rest till Turkiet, Grekland, Mallorca och nu till Cannes. Det har resulterat i utsläpp på ungefär 340 ton koldioxid, vilket innebär att han har förbrukat 170 års koldioxidbudgetar på sex månader, säger Claude.
Transporter med privatplan och helikoptrar beräknas stå för ungefär 80 procent av festivalens klimatpåverkan. Arrangörerna satsar på kompensera – inte minska – dessa utsläpp. Lyxen är nämligen del av festivalens image.
– Som festival är vi mästare i klimatkompensation, säger Thierry Frémaux som dock inte förnekar transporternas negativa klimatpåverkan.
– Det är hyckleri att betala sig fri från ansvar. Festivalen borde banna privatflyg och lyxjakter och ändå finansiera klimatbevarande projekt, kommenterar Claude.
Ifrågasatt kompensation
Arrangörerna stoltserar särskilt med att stötta ett projekt runt sjön Kariba i Zimbabwe. Där ska en korridor för biodiversitet etableras för att "skydda de mest utsatta arterna som elefanten, lejonet och flodhästen”. I praktiken innebär projektet att lokalbefolkningen ges pengar i utbyte mot att inte hugga ned skogen. De ska också plantera fler träd i stället för att skapa fler odlingsbar ytor.
Förra året betalade filmfestivalen i Cannes drygt 380 tusen euro, nästan fyra miljoner kronor, till Kariba-projektet. Det utgjorde cirka hälften av festivalens klimatkompensationsbudget och arrangören kommunicerar att det kommer se ungefär likadant ut i år.
Projektet ska kompensera för en stor del av de 26 tusen ton koldioxidutsläpp filmfestivalen i Cannes beräknas orsaka. Men enligt en granskning i den undersökande digitala tidningen Disclose är klimatvinsterna med projektet överdrivna.
42 miljoner ton koldioxid sägs projektet som helhet kompensera för. Men enligt Disclose undersökning, som gjorts i samarbete med grävgruppen Follow the money, handlar det om i själva verket om femton miljoner ton – och då står Cannes-festivalens bidrag för mindre än en femtedel.