Begreppen syftar på modeplagg som enkelt kan klickas hem via hemsidor eller appar för att sedan användas under en kortare tid. Fenomenet har lett till att det skapas enorma volymer kläder som knappt används innan de kasseras.
För att kunna sälja mycket håller fast fashion-bolagen nere både kvalitén och priset på plaggen. När plastmaterial dominerar framför mer naturliga samtidigt som fraktsträckorna ökar och det går åt stora mängder energi vid produktionen belastas miljön och klimatet hårt.
Ökad andrahandsförsäljning
Det finns visserligen tecken på att hållbarhetsintresset har tilltagit bland konsumenter. Andrahandsförsäljningen har ökat stort och i de senaste årsrapportererna från klädjättar som H&M, Zara och Asos har konsumenternas hållbarhetspreferenser lyfts fram som en risk för företagen, rapporterar Bloomberg.
Men en tillväxt inom hållbara delar av textilindustrin utesluter inte en fortsatt tillväxt inom det ”snabba modet”, med den kinesiska modejätten Shein i spetsen. Shein har snabbt ökat sina marknadsandelar och värderas numera högre än H&M och Zara tillsammans.
– Det pratas mycket om att yngre människor vill shoppa mer hållbart men tittar man på shoppingmönster så finns det absolut inga bevis för detta, säger dataanalytikern Veronica Bates Kassatly till Bloomberg.
Nedprioriterar hållbarhet
En rapport från näringslivsorganisationen Svensk handel visar också att svenska konsumenter nu nedprioriterar hållbarhet i kölvattnet av inflationen. Svenskarna upplever helt enkelt att de inte har råd med miljövänliga val när deras pengar förlorar i värde.
Förra året släppte EU sin ”strategi för hållbara och cirkulära textilier”. Till 2030 ska alla textilier som släpps på marknaden ha en lång livslängd, vara återvinningsbara, reparerbara och tillverkade av återvunna fibrer. Tillsammans ska det här minska textilindustrins negativa miljöpåverkan och, i förlängningen, avveckla fast fashion-konceptet.
Som konsumenter är dock det bästa vi kan göra för miljön att konsumera mindre kläder. Det säger Yvonne Augustsson, handläggare på Naturvårdsverket med textilindustrin som expertområde.
– Vi måste börja använda de kläder vi har längre tid. Fördubblar vi användningstiden halveras miljöpåverkan – så länge vi inte köper andra plagg samtidigt.