Dagens ETC
Miljöbudskapet i BMW:s uppmärksammade Greta-annons saknar täckning. Det anser Reklamombudsmannen som fäller annonsen för påståendet att BMW är ”Världens bästa bilmärke för klimatet”.Karin Holmberg
Text
I december titulerades Greta Thunberg chefredaktör för Dagens Nyheter under en dag. Den dagen fylldes tidningen av artiklar om klimatet. Men mest uppmärksamhet väckte en helsidesannons från biltillverkaren BMW. Annonsen travesterade Greta Tunbergs världsberömda Skolstrejk för klimatet-plakat, med texten utbytt till ”Världens bästa bilmärke för klimatet”.
Klimataktivisten själv fick se annonsen innan publiceringen och har berättat för Dagens ETC att hon då gapskrattade.
– Jag är tyvärr van att se hur företag runt om i världen utnyttjar mitt namn. Jag tänkte att om Dagens Nyheter och BMW vill ha med den här annonsen, så okej. Jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att illustrera hållbarhetskrisen än så.
Efter publiceringen kom många anmälningar om greenwashing in till både Konsumentverket och Reklamombudsmannen (RO). Nu har Reklamombudsmannen fällt annonsen för ”vilseledande miljöpåstående”.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela vintern
Vill du läsa hela vintern till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Karin Holmberg
Text