Volkswagen har tidigare lovat att det skulle vara klart till hösten 2017, men enligt EU-kommissionen finns indikationer från ett flertal länder om att mängder av bilar ännu inte åtgärdats.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Genom att agera samfällt kan konsumentskyddsmyndigheterna se till att EU:s konsumentlagstiftning följs överallt i EU. Detta är särskilt relevant när det gäller att ta itu med problem som finns över hela Europa, exempelvis i fallet med VW som drabbar mer än åtta miljoner konsumenter, säger EU-kommissionären Vera Jourová i ett pressmeddelande.
Den gemensamma aktionen leds av holländska konsument- och marknadsmyndigheten ACM. Koordinerade insatser från myndigheter i alla EU-länderna tillhör inte vanligheterna, enligt Daniel Karfs, biträdande konsumentombudsman på svenska Konsumentverket.
– Det är inte jättevanligt och det kan göras på lite olika sätt. Man får se det som att vi tycker det är angeläget att agera på något sätt och påminna Volkswagen om deras skyldigheter, säger han.
Kraftfull markering
Konsumentskyddsmyndigheterna kräver bland annat att Volkswagen snarast informerar varje kund individuellt om hur deras bilar behöver åtgärdas.
De vill också att företaget anstränger sig för att nå ut med information till dem som inte är direktkunder utan till exempel köpt begagnade bilar genom lokala återförsäljare. Om Volkswagen inte svarar inom en månad eller om deras åtgärder bedöms som otillräckliga är det upp till myndigheterna i varje land att agera.
– Vi i Sverige har inte planerat några rättsliga åtgärder i dagsläget utan tycker att det här är en ganska kraftfull markering mot Volkswagen, säger Daniel Karfs.
Inga åtgärder mot Volvo
Daniel Karfs uppmanar också svenska bilägare att klaga om de är missnöjda.
– Om man är missnöjd med sin produkt ska man vända sig till återförsäljaren och klaga. Det ska man inte dra sig för. Förhoppningsvis får man de besked man vill men om man inte är nöjd kan man precis som vanligt vända sig till allmänna reklamationsnämnden.
Förra veckan avslöjade tyska biltidningen Auto und Motor Sport att Volvos dieselmodell XC90 kan släppa ut 15 gånger mer kväveoxider i trafik jämfört med i testlabbet. Kritiken i framför allt biltidningarna har varit hård och i helgen uttalade sig också klimatminister Isabella Lövin.
– Stämmer uppgifterna är det naturligtvis väldigt dåligt. Konsumenterna måste kunna veta att biltillverkarnas uppgifter stämmer och vi har sett många exempel på när de inte har gjort det, säger klimatminister Isabella Lövin (MP) till TT.
Svenska Konsumentverket har dock inte planerat några åtgärder mot Volvo.
– Inget sådant är planerat, men vi tittar ju på det mesta som kommer upp, om vi får in anmälningar och vad som står i tidningar. Inget kan uteslutas men vi tar en sak i taget. Nu har vi börjat genom att vara med i denna grupp mot Volkswagen, säger Daniel Karfs.