Läs också: Knappt styrfart för etanolbilen
Enligt färska siffror från Svenska petroleum och biodrivmedel institutet (SPBI) fortsätter försäljningen av etanol (E-85) att falla. Under november månad i år hade etanolförsäljningen sjunkit med 56 procent, i jämförelse med samma månad föregående år. Bensinförsäljningen sjönk svagt med en procent jämfört med året innan, medan försäljningen av diesel och biodrivmedlet HVO (en syntetisk diesel som framställs av växt och djurfetter) under samma period steg med närmare elva procent.
– Försäljningen av E-85 fortsätter nedåt. Det är prisfaktorn i kombination med att det nästan inte säljs några nya etanolbilar som bidrar till nedgången, säger Ulf Svahn, vd på SPBI.
Saab var den biltillverkare som satsade på tillverkning av etanolbilar.
”Konsumenterna har blivit lurade”
Martina Krüger, programdirektör på Greenpeace Norden, säger att trenden bland svenska bilköpare de senaste åren har varit dieseldrivna fordon.
– Dieselbilar har blivit populära i miljöbilskategorin. Med tanke på Volkswagens avancerade fusk i mätningarna av koldioxidutsläpp är det här problematiskt. Konsumenterna har blivit lurade, säger hon.
Den minskade försäljningen av etanol får i sig inga förödande konsekvenser för klimatet, menar Martina Krüger.
– Jämförelsen mellan fossila bränslen och biobränslen är väldigt komplex. Det finns biobränslen som är sämre än de fossila bränslena. Etanol kan produceras av många olika råvaror, men ofta bidrar tillverkningen av etanol och biodiesel, som framställs av palmolja, till skövling av urskog i tropiska områden, säger hon.
Problematiska subventioner
Den 16:e december godkände EU-kommissionen regeringens ansökan om fortsatt skattebefrielse på biobränslen, fram till 2018. Men Martina Krüger menar att skattesubventionerna på biobränslen idag är problematiska.
– Man måste se till hela produktionscykeln för att föra i bevis att ett biobränsle är klimatsmart. Miljörörelsen har slagits länge för detta. Bilproducenterna och biodrivmedelsindustrin har gått ut hårt med att de funnit en lösning för att rädda klimatet och fasa ut de fossila bränslena. Men det går inte att producera så stora mängder av biobränslen på ett hållbart sätt. Inom miljörörelsen tror vi snarare på att minska den totala förbrukningen samt att satsa på elbilen, säger hon.