Enkät: Tycker du att parkeringsavgiften för suvar borde vara högre än för andra bilar i innerstan?
Bild: Shutterstock
Dagens ETC
I ett försök att avskräcka suv-ägare från att köra i Paris innerstad föreslår stadens styrande högre p-avgifter för stora bilar. Det ska ge en signal till biltillverkare: sluta producera så stora bilar, de är inte välkomna, de tar plats, ger stora utsläpp och är farligare än mindre bilar för gångtrafikanter.
Vad tycker svenskarna? Borde stora städer som Stockholm höja p-avgifterna för suvar?
Mikael Säker, 51, speldesigner, bor söder om Stockholm
– Jag tycker att man ska göra allt man kan för att få bort bilar från gatorna, sen vet jag inte om man ska ge sig på suvar specifikt. Men vi behöver minska biltrafiken och parkeringsplatserna överhuvudtaget.
– Det är jättebra att man har spärrat av delar av stan för biltrafik helt, man borde spärra av större delar tycker jag.
Ragnar Elof, 43, programmerare, Leksand
– Jag är så dåligt insatt i frågan, så jag kan varken svara ja eller nej.
Mattias Bergman, 55, vd för branschorganisationen Bil Sweden, Södermalm
– Det viktigaste är att få bort utsläppen, att vi jobbar för att elektrifiera och ta bort de fossila drivmedlen. Att man ska ha åsikter om vilken typ av bil som kör blir fel, för har man valt en stor bil så är det för att man har ett behov av det. För att man har en stor familj eller ett fritidsliv som kräver fyrhjulsdrift. Så det tycker jag inte myndigheter ska bestämma.
– Även om man bor i innerstan så måste man ha möjligheten att ha en stor bil, så att det inte blir en klassfråga, att bara för att man har ett friluftsbehov som gör att man behöver en suv så får man inte bo i stan.
Mahlin Bergman, 55, fötroendevald, Öland
– Jag har väl egentligen ingen synpunkt… varför skulle parkeringsavgifterna vara differentierade? Det bästa vore väl om de flesta kunde åka kollektivt.
– Jag tänker att man skulle kunna ha någon typ av pendlingsparkeringar med lite lägre avgift, och att man därifrån enkelt ska kunna ta sig kollektivt in till centrum. Det tror jag skulle vara en bra lösning.
Anna Jansson, 36, kock, Örebro
– De tar väl inte upp två rutor för att det är en större bil?
Irma, 17, student, Haninge
– Ja, för att de släpper ut mer avgaser, man måste ta ansvar för sitt miljö- och klimatavtryck.
Meja, 15, student, Nacka
– I Tyskland miljömärker de bilarna med gröna lappar. Utan lapp får man inte åka in i stans miljözoner. Miljömärkning på bilar som får åka in i stan är en bra idé. Bara elbilar borde få köra i stan gratis, för fossilbilar borde det kosta mer, oavsett storleken på bilen.
Sofia, 17, student, Tyresö
– Jag tycker det borde vara färre bilar i innerstan överhuvudtaget. Det är för mycket trafik, det är störande. Men jag vet inte hur man skulle minska trafiken, man kanske borde höja trängselskatten?
André, 16, student, södra Stockholm
– Jag blir fett irriterad, det finns inga parkeringar i stan, så nej, jag tycker inte det. Paris, jag fattar, kanske där, men här i stan finns det knappt några parkeringar.
– Jag fattar att det är ett problem med miljön och utsläpp och så, men det är väl inte jättestor skillnad på stora och små bilar. Och problemet med för mycket trafik kommer av att det finns för få parkeringar. Då är problemet att folk får åka runt och runt och leta efter nånstans att parkera.