– Internationella Transportarbetarfederationen hade gjort en rapport om hur en omställning till en hållbar transportsektor kan gå till. En jättebra rapport som jag tycker står sig mycket bra än i dag, säger han.
Ulf översatte rapporten till svenska förhållanden och resultatet blev boken Transport och klimathotet.
Enligt honom själv är Transport det enda fackförbund i Sverige som verkligen har engagerat sig i klimatfrågan och omställningsarbetet. Kanske beror det på den uppenbart stora roll som branschen spelar. Hela 41 procent av Sveriges koldioxidutsläpp kommer från denna sektor om man räknar in internationella transporter. De nationella transporterna står för 32 procent, en bra bit över Europasnittet på 24 procent.
– Det finns många transporter som är helt onödiga. Som när du fångar fisk i Kattegatt som transporteras till Kina för att fileas och sedan kör tillbaka den för att sälja den några få kilometer från det ställe där den fiskades från första början. Vi måste ta bort den typen av fullständigt idiotiska transporter!
Reducera, byta och förbättra
Ulf är numera kursledare för Internationella Transportarbetarfederationens klimatutbildning, samt initiativtagare till Svenska transportarbetarförbundets klimatprojekt.
– Vår strategi är att reducera, byta och förbättra. Men transportbranschen är en bransch i moras. Vi måste flytta mycket av transporterna från vägen till spårburen trafik och vattenväg. Men företag som till exempel Green Cargo får nästan inga uppdrag för att det är så billigt att transportera med lastbil. Det är mycket fusk med falska f-skattsedlar, social dumpning, bemanningsföretag och olovlig cabotagetrafik.
Det senare handlar om hur länge utländska lastbilar får köra i Sverige. Studier vid Lunds universitet har visat att utländska åkare struntar i regelverket som säger att utländska bilar bara får stanna i landet i sju dagar. Chaufförerna kan tjäna så lite som 20 procent av en kollektivavtalsenlig svensk lön.
– De bor flera månader här och får betalt i milpeng. Ofta sover de i bilen och äter konserver. Det är inte ett värdigt liv, tycker vi!
Ulf Jarnefjord menar att fusket och de billiga lastbilstransporterna – som också innefattar stora speditörer – gör det svårt att få till en omställning till ett hållbart och klimatsmart samhälle.
– De seriösa företagen slås ut i denna osunda konkurrens. Och det är oftast de som vill investera i ny miljövänlig teknik. Men det finns inga marginaler i denna bransch längre, inga pengar att investera.
Han tror att frågorna behöver tacklas på EU-nivå och har inget emot att staten skulle ta mer kontroll för att möta utmaningarna.
– Den nyliberala marknaden kan inte fixa detta eftersom allt handlar om vinst.
”Afrika har kommit längre”
Till klimatmötet i Paris tog han tåget, även om det inte var helt enkelt, då det inte finns någon internationell samordning. Först fick han boka färja till Kiel, sedan tåg till Frankfurt och därefter TGV till Paris.
– Men det var bra. Det tog totalt 26 timmar, men det är hundra gånger skönare än att flyga och jag kom dit väl förberedd och utvilad, säger han.
Under klimattoppmötet arbetade Ulf och hans kollegor fram formuleringar i avtalet om att omställningen måste ske på ett rättvist sätt.
– Resultatet var att det hamnade i förordet. Det är värt mindre än om det hade hamnat i avtalet, men man får ändå se det som en liten seger, säger han.
Han tycker att fler fackförbund borde arbeta med en rättvis omställning.
– Mina kollegor i Afrika har kommit mycket längre med de här frågorna. För dem är det inte en fråga om utsläppsmål och siffror. De lever med konsekvenserna varje dag, med risk för översvämningar och torka. I Sverige är det ännu ingen stor fråga.