I höstbudgeten drar regeringen en lans för ökat cyklande via en föreslagen premie på elcyklar och liknande fordon. Målet är bland annat att minska miljöpåverkan från transportsektorn.
KOM TILL BOKMASSAN!
ETC och Leopard arrangerar 29 och 30 september Bokmassan (Heden, Göteborg). Massa författare, massa böcker – och inga högerextremister.
Här hittar du all information om evenemanget.
– Vår förhoppning är att tack vare elcyklar, el-lastcyklar och elmopeder kan fler få möjlighet att pendla till och från arbetsplatsen, också över lite större avstånd, med låg miljöpåverkan, säger Anders Mankler, politiskt sakkunnig hos miljöminister Karolina Skog.
Spikas senare
De exakta detaljerna är ännu inte klara, utan ska spikas på miljödepartementet.
Vilka direkta klimateffekter hoppas ni på?
– Det är svårt att bedöma, bland annat på grund av svårigheten att förutse beteendeförändringar och faktisk överflyttningseffekt. Genom överflyttning från bil- till cykelpendling får vi positiva hälsoeffekter genom minskat buller och lägre utsläpp av luftföroreningar samt förbättrad hälsa genom vardagsmotion, säger Anders Mankler.
Moderat kritik
Kritik mot förslaget har inte saknats. Moderata riksdagspolitikern Jörgen Warborn anser till exempel att regeringen i stället borde satsa på infrastrukturen för att göra cykling säkrare.
– Elcykelmarknaden har vuxit med 50 procent på egen hand och kan fortsätta göra det, säger han till SVT.
Enligt Anders Mankler satsar regeringen redan på trafiksäkerhet, bland annat genom anslag till Trafikverket som i sin tur ska dela ut pengar till informations- och utbildningsinsatser.
Norge har infört
Hur många som kan tänkas ansöka om premien, det vill säga hur många som går över till elcykel för de korta resorna, har regeringen inget svar på. Men enligt Lars Strömgren, ordförande i paraplyorganisationen Svensk cykling, är Norge en lyckad föregångare att blicka mot. Där införde regeringen 2016 en premie på 20 procent av kostnaden med ett tak på 5 000 kronor per person, det vill säga något lägre än det svenska förslaget.
– Elcykelpremien fick fler att köpa elcykel, cykla längre, oftare och i stor utsträckning på bekostnad av tidigare bilkörning. Personer som erhöll elcykelpremien ökade sitt cyklande med 30 procentenheter varav 16 procentenheter på bekostnad av tidigare bilkörning, säger Lars Strömgren i ett pressmeddelande som organisationen hänvisar till.
Enligt Svensk cykling ledde premien till att koldioxidutsläppen minskade med mellan 440 och 720 gram per dag ”för varje deltagare som fick chansen att köpa en rabatterad elcykel”.
Dessutom ska premien i Norge ha bidragit till ett ökat cyklande med mellan 12 och 18 kilometer per person för den som bytt från en vanlig till elektrifierad cykel.