Elbilar har blivit en het stridsfråga i det amerikanska presidentvalet.
I Michigan – en avgörande delstat i valet och den amerikanska bilindustrins hjärta – är frågan livsviktig. Samtidigt har elbilar hamnat i centrum för det amerikanska kulturkriget: demokrater köper elbilar, republikaner vägrar.
”Revolutionen börjar här”, står det skrivet på en reklamskylt för den enorma eldrivna pickupen GMC Hummer EV, som täcker fasaden på General Motors fabrik i Detroit, Michigan. Fabriken, ”Zero Factory”, är den amerikanska biljättens första anläggning som helt fokuserar på att bygga elbilar. Här tillverkas elektriska versioner av några av General Motors klassiska modeller, som Hummer och Silverado.
Men alla Michigan-bor välkomnar inte revolutionen. Utanför fabrikens stängsel har en grupp demonstranter samlats för att protestera mot satsningen på elbilar i Detroit, intill en hårt trafikerad väg. De kommer från en grupp som kallar sig ”Autoworkers for Trump”. Maureen Morris, 72, arbetade på ekonomiavdelningen på Ford i 30 år, och gillar inte alls biljättarnas satsningar på elbilar.
– Det är bullshit!, säger hon.
– Om bilföretagen fortsätter så här kommer de att gå i konkurs. När jag jobbade på Ford förlorade företaget 135 000 dollar per tillverkad elbil. Bilarna är för dyra, folk har inte råd med dem. Det här kommer att bli slutet för bilindustrin!
Lastbilar som kör förbi tutar uppskattande till gänget med Trump-skyltar, men säkerhetsvakterna på Zero Factory är inte lika förtjusta. En av dem ber demonstranterna att plocka ner de plakat som hängts upp på fabrikens stängsel.
– Jag är på er sida men reglerna är som de är, säger vakten.
Laddad symbolfråga
I en kampanjfilm som Republikanernas presidentkandidat Donald Trump storsatsar på i Michigan ses Demokraternas kandidat Kamala Harris ladda en elbil.
”En varning till bilindustriarbetare: Kamala Harris vill avskaffa alla bensindrivna bilar. Galet men sant”, säger speakerrösten.
”Michigans bilindustriarbetare får betala priset. Massiva uppsägningar har redan börjat. Du kan stå näst på tur.”
Hur hamnade elbilarna i centrum för det amerikanska presidentvalet? Bakgrunden är att Michigan är en av sex vågmästardelstater som kommer att avgöra vem som vinner valet den 5 november. Trump vann Michigan 2016, men Joe Biden tog hem delstaten 2020. I år väntas det bli mycket jämnt – några få röster kan avgöra. I Detroit är frågan om elbilar och bilindustrins framtid livsviktig. Staden, känd som ”The Motor City”, är USA:s bilindustris hjärta och hem åt landets tre största biltillverkare: Stellantis, Ford och General Motors.
Varning för blodbad
Joe Bidens regering har stöttat produktionen av elbilar som ett sätt att skapa jobb och minska utsläppen från bensinbilar, som står för en femtedel av USA:s växthusgaser. Regeringen har infört skatterabatter på upp till 7 500 dollar per bil för att uppmuntra folk att köpa amerikansktillverkade elbilar.Dessutom har delstaterna fått stöd för att bygga ut infrastrukturen för laddstationer, och bilindustrin för att ställa om produktionen. Förutom Michigan storsatsar även Georgia, Nevada och Ohio – andra avgörande delstater i valet – på elbilstillverkning.
Elbilarna passar inte för USA, landet är stort och man måste köra långt. Kanske funkar de i Europa, men inte här
Donald Trump har lovat stoppa stödet till elbilarna direkt om han blir president. Han har varnat för att Biden-regeringens satsningar kommer utlösa ett ”blodbad” inom den amerikanska bilindustrin, och försämra USA:s konkurrenskraft mot rivalen Kina, där de flesta bilbatterier tillverkas.
– Vi vill inte styras av Kina, så varför ska vi gynna ett land som är USA:s motståndare, säger Trump-väljaren Dave Henwood, innan han hoppar in i sin knallgula Chevrolet Bel Air från 1956, när vi träffar honom på ett möte för ägare av klassiska amerikanska bilar i Utica, norr om Detroit.
– Man måste vara en komplett idiot för att tro att Detroit kommer överleva om vi går över till elbilar, säger Henwood, som arbetar som snickare när han inte kör runt i sin Chevrolet.
– Elbilarna passar inte för USA, landet är stort och man måste köra långt. Kanske funkar de i Europa, men inte här, säger Dave Henwood.
Bensinbilen – en räddare
Frågan är känslig i Motorstaden. Här föddes den amerikanska bilindustrin. Henry Fords Model T blev världens första massproducerade bil, byggd på löpande band i den gigantiska Highland Park-fabriken i Detroit. Tack vare bilindustrin hade Detroit under 1950-talet den högsta medianinkomsten i USA, och en växande medelklass fick möjlighet att köpa sina egna bostäder.
Men samtidigt växte stadens problem. Bilindustrin konkurrerades ut av bränslesnålare japanska bilar på 1970- och 80-talen, och kollapsade. Den vita medelklassen flydde till förorterna och stadskärnan lämnades att förfalla. Highland Park och andra bilfabriker övergavs. De ligger kvar runt om i staden som roströda skelett. Detroit förvandlades till en symbol för USA:s förlorade ledarposition.
– Japanerna byggde en bättre och billigare produkt, medan amerikanerna blev för giriga och började producera en massa skräpbilar, säger Dave Henwood.
– De sopade banan med oss.
Från och med 1990-talet återhämtade sig bilindustrin delvis, men Dave Henwood oroar sig för att elbilssatsningarna kommer innebära nya bakslag.
– Det krävs hälften så många arbetare för att bygga en elbil som en bensinbil, så massor med jobb kommer att försvinna. Det blir som i Venezuela – folk kommer svälta och behöva skjuta råttor med pilbåge för att få tag på mat, säger han.
En majoritet negativa
Det råder fullt informationskrig om elbilarna i USA, där båda sidor använder olika fakta. Trumps ofta upprepade påstående om att elbilar kräver färre arbetare och att jobb kommer försvinna är omstritt. Studier och beräkningar från biltillverkarna visar att det krävs ungefär lika mycket arbetskraft att producera elbilar som bensinbilar. Påståendet att Joe Biden och Kamala Harris har tvingat biljättarna att ställa om till elbilstillverkning stämmer inte heller. Däremot har regeringen satt upp målet att hälften av alla sålda bilar i USA ska vara elbilar till år 2030, för att minska utsläppen av växthusgaser. Ford har visserligen rapporterat stora förluster på sina elbilar, men siffrorna inkluderar kostnaderna för forskning och utveckling. Överlag har biltillverkarna stöttat satsningen på elbilar.
Men de kritiska budskapen har varit effektiva. 55 procent av Michigans invånare är emot övergången till elbilar, enligt mätningar. Allt fler amerikaner tror felaktigt att elbilar är lika miljöfarliga eller farligare än bensinbilar. Trots att bilarbetarfacket United Auto Workers (UAW), stöttar Kamala Harris i valet har stödet från fackförbundets medlemmar i Michigan minskat med 25 procentenheter jämfört med stödet för Joe Biden i presidentvalet 2020.
”Jag förstår oron”
Samtidigt syns nysatsningar på elbilar runt om i Detroit. På Macomb Community College i östra delen av staden tränas Michigan-bor för att arbeta inom elbilsindustrin och på batterifabriker. Don Hutchison, dekan vid skolan, tror starkt på elbilsomvandlingens potential för staden.
– Om omställningen görs på rätt sätt kommer Detroit att fortsätta ligga i framkant inom bilindustrin, säger Hutchison.
I centrala Detroit har Ford investerat omkring en miljard dollar i att skapa distriktet Michigan Central. Biljätten har rustat upp en av stadens mest kända moderna ruiner, en 111 år gammal och pampig tågstation byggd i kalksten och marmor, som stått övergiven sedan 1980-talet. Den har byggts om till en ”innovationshubb” för grön teknologi. Ett tidigare postkontor har omvandlats till en inkubator för ett 80-tal startups, många av dem inom elbilsindustrin. I Detroit finns också USA:s första induktiva elväg, där elbilar kan laddas medan de kör via kopparspolar under asfalten.
Don Hutchinson fortsätter berätta.
– Bilar har alltid varit tekniskt avancerade, så vi behöver bara bygga vidare på den kompetens som finns i regionen sedan länge, säger han.
– Jag förstår oron över att jobb kan försvinna på grund av elbilarna, men samtidigt ger de möjlighet till nya arbetstillfällen inom områden som batteriteknik och utveckling av mjukvaror.
I kulturkrigets centrum
Trots subventioner har försäljningen av elbilar planat ut i USA. Med sin koppling till kontroversiella frågor som klimatet och Kina, har elbilarna blivit en stridsfråga i det amerikanska kulturkriget. Demokrater är mycket mer benägna att köpa och uppskatta dem, medan många republikaner låter bli. Frågan har dock komplicerats av att världens mest kända elbilstillverkare även är en av världens mest kända Trump-supportrar: Elon Musk.
Tesla-vd:n lovade i juli att skänka 45 miljoner dollar i månaden till Donald Trumps valkampanj. Teslas senaste bil, den militäriska och science fiction-inspirerade el-pickupen Cybertruck, har till skillnad från andra elbilar fått en stämpel som populär bland amerikaner på högerkanten.
Jag skulle hellre stirra en hund i rumpan än att rösta på Donald Trump
Men Cybertruck är ett undantag. Republikanska politiker och amerikanska högermedier målar upp en konflikt mellan välbeställda liberala elbilsägare i New York och Kalifornien och hårt arbetande republikanska amerikaner med bensinbilar i USA:s hjärtland. Elbilen har blivit en politisk markör i ett alltmer polariserat land.
”Bästa som kunde hända”
Detroit-bon Kisha Houston är ett exempel på den klyftan – en demokrat som kör elbil – även om hon inte direkt är välbeställd.
– Jag skulle hellre stirra en hund i rumpan än att rösta på Donald Trump, säger hon.
Houston berättar att hon till en början var skeptisk till elbilar.
–Jag är född och uppväxt i Motor City och van vid stora bensinbilar, berättar hon vid en laddstation i centrala Detroit.
– Men när jag fick smak för det här ändrade jag mig, säger hon och klappar sin sydkoreanska elbil. Liksom många andra i Detroit har hon erfarenhet av att jobba inom bilindustrin.
– Jag arbetade på löpande bandet och tillverkade Dodge Ram, men det var inte min grej. Jag gillar att ha målade långa naglar och det gick inte på fabriken, säger Kisha Houston.
Sedan fyra år tillbaka kör Kisha Uber i Detroit.
– Elbilarna är det bästa som kunde hända, särskilt nu när bensinpriserna är så höga. Idag har jag kört sedan klockan sex på morgonen och skulle fortfarande kunna köra över 200 miles till på samma laddning, säger Kisha Houston, och visar på sin telefon hur hon kryssat runt i Michigan under dagen.
– Vissa är tveksamma till elbilar, men om folk får chans att provköra dem kommer de att ändra sig. Alla förändringar tar tid.
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler.
Läs reglerna innan du deltar i diskussionen.
Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.