Den förväntade värdeminskningen betyder därför mycket då ett beslut ska fattas av den enskilde om ett möjligt inköp, alternativt ett leasande, av en ny bil.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Det råder en oerhört stor osäkerhet kring andrahandsvärdet på elbilar idag. Det pågår något av en gissningslek kring detta. Därför har jag sammanställt den här analysen, säger Jens Hagman och poängterar att 50 eller 70 procents värdeminskning på tre år gör en ganska stor skillnad för någon som överväger att köpa en bil för närmare 400 000 kronor.
I och med att andrahandsmarknaden för elbilar är så pass begränsad i Sverige har han valt att i stället undersöka den amerikanska och norska återförsäljningen. Båda länderna ligger globalt sett i framkant när det gäller inköp av elbilar.
”Tveksamma uträkningar”
Enligt en studie från 2017, framtagen av det USA-baserade marknadsundersökningsföretaget JD Power and Associates, visar sig elbilar ha en betydligt större värdeminskning jämfört med andra fordon.
Efter tre år har elbilar ett genomsnittligt andrahandsvärde på endast 26,9 procent av det ursprungliga inköpspriset, medan motsvarande siffra för bensinbilar är 52,1 procent.
Jens Hagman invänder dock mot denna analys, eftersom det framgår i underlaget att uträkningen är baserad på inköpspriser, utan att avdrag för statliga subventioner har räknats med. Något han menar är nödvändigt för att kunna räkna ut den faktiska värdeminskningen för ägaren av bilen.
– Förutom den federala subventionen på 7 500 dollar som elbilsköpare får ta del av genom skatteavdrag, erbjuds ytterligare subventioner på till exempel 2 500 dollar i Kalifornien och 5 000 dollar i Colorado. Därmed är deras uträkningar väldigt tveksamma, säger Jens Hagman.
Räknat på Nissan Leaf
Eftersom Nissan Leaf är den elbil som sålts i allra störst volymer på den amerikanska marknaden samtidigt som den säljs globalt och är den modell som har lägst andrahandsvärde enligt JD Power and Associates undersökning, har han valt att analysera värdeminskningen för just den.
Medräknat den federala subventionen samt delstatssubventionen på 2 500 dollar i Kalifornien, kommer han fram till ett andrahandsvärde på 59 procent av inköpspriset – något som innebär ett lägre värdetapp än för den genomsnittliga bensinbilen.
– Jag vet faktiskt inte anledningarna till att vi kommer fram till så olika resultat. Möjligen har de tittat på faktiska andrahandspriser, medan jag enbart har tittat på annonser på Autotrader, den amerikanska motsvarigheten till Blocket. Men jag har också räknat med en prutmån på tio procent, säger Jens Hagman och förtydligar att han inte tagit fram ett facit, utan något av en fingervisning, av marknadsvärdet.
I Sverige tillgodoses den som köper en elbil en ”supermiljöpremie” på 40 000 kronor. Från och med den första juli i år höjs den till 60 000 kronor. Något som är värt att ta med i bedömningen av andrahandsvärdet på den svenska marknaden, menar Jens Hagman, är även den bristfälliga utbyggnaden av laddningsstationer som försvårar ägandet av en elbil.
– Samtidigt vet ingen vad som händer inom de närmsta tre åren. I dag diskuteras ju dieselbilens vara eller icke-vara flitigt av våra politiker. En annan sak som är avgörande att väga in är såklart att det jämförelsevis är mycket billigare att äga en elbil än en förbränningsbil, när inköpet väl är gjort.