Elbilarnas nya världsetta BYD tiger om mänskliga rättigheter
BYD på en bilmässa i Shanghai i april 2023.
Bild: Ng Han Guan/AP/TT
Dagens ETC
Kinesiska BYD har just kört om Tesla som världens största elbilstillverkare. Men BYD tillhör inte bara bilindustrins snabbast växande företag, utan även de som tiger mest om människorättsfrågor i tillverkningsleden. Varningssignalerna är många.
Det kinesiska elbilsundret BYD (Build your dreams) har för första gången levererat fler elbilar än Tesla under ett kvartal, 526 409 mot 484 507 bilar under de sista tre månaderna 2023. BYD kan därmed åtminstone tillfälligt kalla sig världens största elbilstillverkare, trots att Tesla samtidigt levererade rekordmånga bilar.
Omkring 90 procent av BYD:s fordonsförsäljning sker på den kinesiska hemmamarknaden enligt Bloomberg, men liksom många andra relativt billiga kinesiska elbilsmärken satsar nu BYD alltmer på Europa. Strax före jul tillkännagav företaget att en ny bilfabrik ska byggas i Ungern.
I Sverige nyregistrerades endast 3 472 BYD-bilar under 2023, främst av modellen Atto 3, vilket är långt efter Teslas 20 386 nyregistrerade bilar. Men även här ökar BYD nästan dubbelt så snabbt som Tesla på årsbasis.
Förutom elbilar tillverkar BYD även laddhybrider, elbussar och ellastbilar, men sedan 2022 inga fordon med enbart förbränningsmotor.
Kammade noll
BYD:s tillväxtstrategi, som bland annat bygger på låga tillverkningskostnader, väcker frågor om företagets hantering av mänskliga rättigheter.
När miljöorganisationen Transport & Environment nyligen granskade tolv elbilstillverkares leverantörskedjor för batterier, var BYD ensamt om att få noll poäng i kategorin ”ansvarsfulla rutiner”, enligt en rapport publicerad i december. Motiveringen var att BYD inte tillhandahöll någon som helst information om spårbarheten för råmaterial, klimatvänliga processer eller skydd för mänskliga rättigheter och urfolks rättigheter.
I en liknande genomgång av nätverket Lead the charge, fick BYD av samma anledning noll procent, bland annat i kategorin ”arbetares rättigheter”, där den antifackliga konkurrenten Tesla fick 13 procent och Mercedes hamnade i topp med 48 procent.
Protester i Kina
BYD:s bristande transparens beror inte på att företaget saknar kännedom om förhållandena hos sina leverantörer. BYD äger nämligen själv såväl litiumgruvbolag som batteritillverkning.
I oktober publicerade ETI Sverige tillsammans med Storstockholms lokaltrafik, Västtrafik, Skånetrafiken och Luleå lokaltrafik en granskning av arbetsförhållanden i de kinesiska leverantörsleden hos flera tillverkare av elbussar och fordonsbatterier, däribland BYD.
Rapporten pekade på risker för tvångsarbete och andra allvarliga människorättskränkningar i BYD:s verksamheter i Tibet och Xinjiang, samt genom bolagets deltagande i arbetsöverföringsprogram i andra delar av Kina.
Enligt rapporten ledde lönesänkningar och försämrade arbetsvillkor hos BYD år 2020 till offentliga protester, vilket är mycket ovanligt i Kina och bedöms som ett tecken på en ”särskilt ohållbar situation”.
Även i maj 2022 protesterade hundratals invånare i staden Changsha mot luftföroreningar från BYD:s fabrik som rapporterades orsaka näsblod, yrsel eller andningsproblem hos befolkningen.
Hittills tycks kontroverserna kring BYD endast ha utgjort mindre farthinder på vägen mot toppen av den globala elbilsindustrin. Rent ekonomiskt tycks förutsättningarna för fortsatt expansion vara goda, konstaterar Bloombergs krönikör David Fickling:
”Utifrån nästan alla finansiella indikatorer närmar sig det kinesiska företaget eller är redan förbi sin amerikanska rival, och har redan blicken fäst vid resten av bilindustrin.”
Dagens ETC har sökt BYD:s europeiska presskontor för kommentarer.