Inom de närmsta åren uppskattas mer än 100 nya laddbara bilmodeller lanseras på den europeiska marknaden, vilket förväntas tvinga ned prislappen på elbilarna och därmed göra dem mer tillgängliga för den vanliga bilkonsumenten. Eftersom elbilar dessutom är billigare att köra än fossildrivna fordon förväntar sig såväl bil- som elbranschen en explosionsartad försäljningsboom innan år 2025.
Klart mindre klimatpåverkan
Men hur klimatvänliga är egentligen elbilarna? Frågan har stötts och blötts, bland annat till följd av de tunga laddbara batterierna som i framställningsfasen slukar stora mängder energi. I forskningssammanställningen från aktörerna bakom informationskampanjen besvaras den. Enligt beräkningar som IVL har gjort utifrån färskt forskningsunderlag står en liten batteridriven elbil, som körs och laddas i Sverige, för 60-70 procent mindre växthusgasutsläpp under sin beräknade livslängd (cirka 18 000 mil) än en konventionell, fossildriven bil av samma storlek.
Björn Sandén, professor i innovation och hållbarhet vid Chalmers i Göteborg, framhåller att en elbil nästan oavsett omständigheter är mer klimatsmart än en fossildriven bil.
– Kanske inte om du har en väldigt stor elbil med extra lång räckvidd, som du enbart laddar upp med energi från polska kolkraftverk, men under alla andra omständigheter är det bättre ur klimathänseende med en elbil, säger han.
Paradigmskifte
Huvudskälet till att växla om och övergå till elbil handlar dock inte främst om utsläpp idag, utan om utbyggnaden av marknaden, resonerar Björn Sandén.
– Den största vinsten med utbyggnaden av elbilsmarknaden är möjligheten att nå fram till en helt klimatneutral transportsektor i framtiden. Vi måste ställa om och driva tillverkarna till att utvecklas, säger han.
Daniel Kulin, sakkunnig på elkraftsbranschens intresseorganisation Power Circle, förtydligar att de tagit initiativ till elbilskampanjen för att en omställning är nödvändig ur klimathänseende.
– Det finns många aktörer som är tungt investerade i det gamla paradigmet, därför ser vi en del faktaresistens och motstånd till omställningen. Det vi vill med den här informationen som vi går ut med är att slutgiltigt visa att elbilarna är framtiden. Nu när vi till och med fått med oss Bil Sweden på det här är det uppenbart att vi står inför ett verkligt paradigmskifte, säger han.
Liselott Dahllöf, fordonsforskare på IVL Svenska miljöinstitutet, belyser att många medvetet valt att misstolka deras tidigare rapport från 2017 om klimatnyttan med elbilarna. I denna sammanställning konstaterades att den energikrävande batteritillverkningen i viss mån åt upp klimatförtjänsterna med elbilarna.
– Man har använt den som en ursäkt för att fortsätta med fossildrift, vilket verkligen inte var vår intention. Vi ställer oss bakom denna kampanj från el- och bilbranschen nu eftersom klimatfrågan är så pass akut, och för att elbilarna i princip alltid är bättre än de fossildrivna ur ett klimathänseende. Det råder ingen tvekan om det, säger Lisbeth Dahllöf.