Sedan starten 2009 har företaget finansierat planteringen av fler än 70 miljoner träd.
– Målet är att plantera så många träd som möjligt. Inte bara för att träd gör klimat- och miljönytta. Trädplantering är det bästa medlet för att lösa flera olika problem, säger vd:n och grundaren Christian Kroll på videolänk från Berlin.
En viktig utgångspunkt är lokalbefolkningens behov, säger han.
– Vi försöker analysera situationen som råder på platsen, utifrån ett så holistiskt synsätt som möjligt. Varför har träden försvunnit? Hur såg växtligheten ut från början? Och vi frågar folk vad det är de behöver. Det kan vara arbete, rent vatten eller bättre odlingsmöjligheter, det är sällan träd. Men träd kan vara ett medel för att skapa arbete, bördigare jordar och renare vatten.
Längre samarbeten
Idag finansierar Ecosia ett 20-tal trädplanteringsprojekt i 15 olika länder. Projekten presenteras på hemsidan, liksom den finansiella redovisningen och hur många träd som planterats. I september fick sex projekt pengar från Ecosia, bland annat företaget Hommes et terre i Burkina faso, som hittills återbeskogat 10 000 hektar öken, enligt egna uppgifter.
– Det svåra är inte att plantera träd, det svåra är att garantera att träden står kvar. För det behövs ett program som innebär att träden är mer värda levande än nedhuggna, säger Kristoff Leue, vd på Hommes ett terres.
Hommes et terres skapar förutsättningar för hållbart skogsjordbruk som sedan bedrivs och ägs av lokalsamhällena.
– Vi ”certifieras” av våra klienter, som Ecosia, FAO (FN:s organ för livsmedelssäkerhet) och IOM (International organization for migration). Vi är ingen välgörenhetsorganisation, utan ett socialt företag, och tar inte emot donationer. Vår huvudfinansiär är Ecosia, säger Kristoff Leue.
En annan mottagare är den schweiziska välgörenhetsorganisationen Foundation Green Ethiopia, som samarbetat med Ecosia i tre år.
– Våra träd planteras av inhemska grupper, som helt eller delvis betalas av oss. De två senaste åren har vi planterat fler än 9,5 miljoner träd, tack vare större donationer. Ecosia är en våra huvuddonatorer, säger stiftelsens ordförande Krister Pfister.
Enligt Paulo Morais, projektledare på Reforestation world, en internationell plattform för trädplanterinsprojekt, finns det många fallgropar för finansiärer och utförare av trädprojekt att hamna i.
– Men efter vad jag har förstått har Ecosias verksamhet varit väldigt framgångsrik.
Garanti mot vinstuttag
Ecosia var redan från början ett socialt företag, men inte bara ett företag. Christian Kroll kallar det ”en rörelse”, och förra året tog han konceptet ett steg längre.
– Ecosia är numera vad man i brist på bättre kan kalla ett förvaltarägt företag. Det innebär bland annat det är omöjligt för mig eller någon annan att sälja Ecosia eller företagets aktier med vinst eller att ta ut några pengar ur företaget.
Förvaltare är Purpose foundation, ett nätverk som erbjuder den rätt nya tjänsten att hjälpa företag ”hålla sig oberoende och uppdragsdrivna på lång sikt”. Purpose har en andel i företaget som tillåter dem att rösta om stora beslut och lägga in veto mot alla förändringar som kan äventyra Ecosias syfte.
– Jag valde den här ägarformen eftersom mitt mål med Ecosia alltid har varit att göra världen till en bättre och grönare plats – inte att bli rik.
Idag har Ecosia uppskattningsvis tio miljoner användare, enligt Christian Kroll.
– Vi vet inte exakt, eftersom vi inte skapar några användarprofiler och anonymiserar all sökdata efter fyra dagar. Men vi har användare över hela världen.
Ju fler användare, desto fler träd. Även användare som inte klickar på reklamen bidrar till en grönare värld, eftersom annonsörer tittar på hur många som kommer att se deras annonser.
Fossila annonsörer märks upp
Trots miljöprofilen är både fossilföretag och företag som säljer miljöskadliga produkter välkomna att annonsera.
– Vi nekar bara annonser som är olagliga eller kan medföra virus. Däremot framhåller vi utvalda företag som exempelvis står för hållbara affärsmetoder, produkter eller tjänster, med en lövsymbol intill deras webbsida, säger Christian Kroll.
På motsvarande sätt pekas företag som investerar i kol ut med fulsymbolen ”rök bolmar ur en skorsten”.
– Den negativa symbolen kommer framöver att användas för fler affärsverksamheter inom fossilindustrin.
Finns det då ingenting ”dåligt” med Ecosia?
– Vi kan bli bättre på sökresultat. Vi jobbar på det men vi har 45 anställda – Google har 100 000. Men ju större vi blir desto mindre skillnad blir det. Vi siktar också på att kunna erbjuda onlineshopping inom ett år. Idag kan du söka produkter, men hamnar till sist ändå hos Amazon, och Amazon bryr sig inte ett dugg om hållbarhet, säger Christian Kroll.
Har uppstickaren något att sätta emot ett av världens största techbolag?
Ja, faktiskt. Men du måste vara beredd att göra vissa kompromisser.
Andreas Gustavsson har testat Ecosia under en vecka.
Plus
Du söker, träd planteras. Idén är nästan löjligt enkel. Och dessutom har Ecosia den sortens transparens som skapar trovärdighet.
Ecosia är uppstickaren som inte skäms över att ställa sig på jättarnas axlar. Som att bygga sin teknik på Microsoft Bing. Eller som att ha ett system med taggar som låter dig låna kraft av Google (#g), Googles översättningstjänst (#gt) och Yahoo (#finance), exempelvis. Eller så tar det dig till Youtube (#yt) eller bildsök (#i). Smart, enkelt och intuitivt.
Ecosia lever liksom Google på annonser. Skillnaden är de inte är fullt lika påträngande.
Minus
Google har investerar miljarder och åter miljarder i att finslipa sin sökfunktion och hur den samverkar med användarens data och förväntningar. Ecosia har inte samma resurser. Det märks. Lite svårare att hitta, lite mindre överskådligt.
Ett konkret exempel är att Google har utvecklat sin tjänst så att du ofta inte ens behöver klicka dig in på länkar. Pröva till exempel att söka på ”Hur långt Stockholm Göteborg”. Google presenterar både distans och karta. Ecosia ger dig länkar.
Konkret är det just länkar du får från Ecosia (om du inte adderar #g till din sökning), medan Google ger avsevärt mer. Pröva att söka på ”Dagens ETC”. Ja, du hittar rätt med Ecosia. Men samtidigt levererar Google utan vidareklick det viktigaste från Wikipedia, senaste nyheterna på från Dagens ETC samt relaterade sökningar.
Sammanfattning
Det är värt att pröva Ecosia. Speciellt om du använder en sökmotor som folk gör mest, snarare än som ett avgörande arbetsverktyg. För i det senare fallet blir nackdelarna till sist påtagliga. Det tar helt enkelt längre tid att hitta rätt vad gäller komplexa sökningar.
Själv hade jag stor hjälp av genvägarna som Ecosia ändå erbjuder, fullt medvetna om sina egna begränsningar.
Det handlar om vanans makt. Google är så dominant att Google blivit norm. Ecosia är något nytt. Ser annorlunda ut, fungerar annorlunda. Frågan är om du kan tänka nytt?
20 stycken träd. Så många hann jag med på en vecka. Det fungerar väldigt kompensatoriskt. Inte minst när Google moderskepp Alphabet samtidigt berättar att man tjänade drygt 400 miljarder kronor tredje kvartalet.