Men hållbarhetsexperterna vädjar om att konsumenterna ska tänka ett steg till. Även om det sällan står på företagens hemsidor så är vissa leveranssätt mer hållbara än andra. En regel att förhålla sig till är – ju snabbare en vara kan levereras desto större klimatavtryck har den troligen.
Sharon Cullinane, professor i hållbar logistik på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet har länge forskat på transporter och hållbarhet. Hon menar att konsumenter generellt inte har tillräckligt med information för att göra klimatsmarta val gällande frakt och att man istället, på ett systematiskt vis, överkonsumerar på nätet. Det vill säga - man köper fem tröjor i olika färger och returnerar fyra.
– Jag tror de flesta inte inser vad som händer, att det man skickar tillbaka påverkar miljön genom ännu fler transporter, säger hon.
Böckerna slängs vid returerna
Enligt Sharon Cullinane är returernas miljöpåverkan nästan tre gånger så stor som för leveranserna. Att e-handelsföretagen inte sätter stopp handlar enligt professorn om konkurrenskraften. Konsumenterna är vana vid att få leveranser snabbt och göra returer enkelt och gratis.
– Inget företag vill vara först med att förklara vad returerna kostar. Endast ett fåtal har börjat med väldigt små avgifter för returer.
Kläder är det folk skickar tillbaka mest. Det är då vanligt att varan skickas till ett annat land, som Polen eller Estland för att packas om och sedan skickas tillbaka till företaget i Sverige för att sedan kunna gå till en ny kund.
– Men det är svårt att säga vilka varor som är värst för miljön. Böcker har ofta en väldigt dålig miljöpåverkan vid returer. För att slippa kolla igenom varje sida efter fläckar så är det vanligare att företagen förstör dem istället.
Fortsätta handla online
Att e-handeln har gått upp under coronapandemin är oundvikligt, menar Sharon Cullinane.
– Jag har också handlat mer online i rädsla för att gå till affärerna, men jag tror problemet ligger i om e-handeln kommer att fortsätta vara hög eller gå tillbaka efter pandemin. Jag är osäker, men med tanke på mitt eget beteende tror jag att människor kommer att fortsätta handla online i högre utsträckning.
Den analysen gör även marknadsforskaren Jonas Colliander vid Handelshögskolan i Stockholm.
– Det vi ser från tidigare epidemier är att när folk får in vanan att e-handla så sitter det i, det kanske går tillbaka lite när coronapandemin klingar av men det lär fortfarande ligga på en betydligt högre nivå än innan, säger han.
Samtidigt menar han att för många har pandemin blivit en påminnelse om hur mycket vi faktiskt påverkar miljön och klimatet.
– I vissa delar av världen har man under pandemin sett minskad smog i luften, man kan se vattnet klart i Venedig. Vi har också sett ett ökat intresse från konsumenter för hållbart och närodlat, vilket kan ses som ett sätt att återfå någon slags psykologisk kontroll och kanske kan leda till en katalysator för en mer hållbar e-handel.
Amazon – ett hot mot miljön
Att fler handlar online skulle också kunna leda till en ökad hållbarhet.
– Det är ironiskt men om fler handlar online så kan klimatavtrycket faktiskt gå ner, så länge man kan vänta i tre- fyra dagar på leverans och inte gör returer, så kan klimatavtrycket per vara minska om de samkörs, säger Sharon Cullinane.
Amazons inträde på den svenska e-marknaden kan dock bli ett hårt slag mot miljön, menar Cullinane.
– Amazon är så bekvämt för kunderna, de är nästan alltid i tid och kan leverera nästa dag och har ett enormt utbud. Det kommer tvinga andra företag att ha liknande kundservice om de ska kunna konkurrera. Kanske skulle andra företag kunna existera genom att trycka på miljöfördelar men då gäller det att folk vill betala för det, säger Sharon Cullinane.
Så handlar du klimatsmart på nätet
• Tänk på om du verkligen behöver varan. Ofta shoppar vi sporadiskt på nätet när vi har tråkigt, kanske ännu mer när fler jobbar hemifrån utan kollegor att fördriva raster med.
• Om du verkligen vill ha varan, beställ den med en leveranstid på minst tre dagar så att frakten kan samordnas med andra varor.
• Försök att handla varor som producerats lokalt och som har en kortare transportväg.
• Gör din research i hur företagets logistiska struktur ser ut, skickas varorna med flyg från ett annat land? Fundera då igen på om du verkligen behöver varan.
• Handla det du behöver i en leverans. Enligt en studie från 2018 som gjordes av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) är e-handeln ohållbar för klimatet till stor del för att människor skapar dubbla transporter. Även om man har beställt något via nätet hindrar det inte personen att beställa en till leverans dagen efter eller att ta bilen till affären för att handla vidare.
• Undvik returer. Ibland är det svårt att veta hur material känns eller ser ut förrän man fått hem det. Om man är osäker kan det vara bättre att inte beställa varan alls.
Källa: Göteborgs universitet, VTI, Trafikanalys