– Detta skulle kunna spela stor roll även för andra EU-länder, eftersom domen vilar på EU-regler, säger Dorothee Saar, chef för DUH:s avdelning för trafik och ren luft.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Förbudet är ett i raden som har presenterats i Europa på sistone. En bakomliggande orsak är EU:s bindande gränsvärden för luftföroreningar. EU-kommissionen har under flera år riktat åtskilliga varningar och böter mot de regelbrytande länderna.
Nyligen har Frankrike och Storbritannien flaggat för förbud mot försäljning av diesel- och bensinbilar från 2040. Norge och Nederländerna går ännu längre med förbud från 2025. Städerna Paris, Mexico City, Madrid och Aten har lovat förbud mot fossilbilar i stadskärnan från 2025.
Tror på teknikneutralitet
Att införa ett generellt förbud mot fossilbilar, så som Norge och Storbritannien har lovat, verkar än så länge inte särskilt troligt i Sverige.
– Jag avfärdar det inte, men vi har inte prövat det inom regeringen. Dock kan ett tydligt utsläppsmål i praktiken vara samma sak, säger miljöminister Karolina Skog (MP).
Det som diskuteras i den svenska riksdagen är i stället teknikneutrala regler som riktar in sig på att begränsa utsläppsnivåerna. Detta eftersom många nya dieselbilar kan köra på biobränsle.
Transportstyrelsen kom i vintras med ett förslag om att utöka kommunernas möjlighet att reglera miljözoner till att även omfatta personbilar. Förslaget är nu på väg genom riksdagen och om det går igenom har till exempel Miljöpartiet i Stockholm flaggat för ett förbud i vissa särskilt förorenade stadsdelar.
Tror på snar omställning
Sedan i höstas finns dessutom striktare EU-regler på plats, påpekar Karolina Skog. De ska förhindra att biltillverkare fuskar så som flera tyska biltillverkare visats göra i ”dieselgate”. Med successivt striktare gränsvärden och bättre kontroll av biltillverkarna tror hon att omställningen snart kommer att ta fart.
I frågan om miljözoner verkar Centerpartiet och Miljöpartiet vara på samma blad: inget generellt förbud, men striktare riktlinjer.
– Man måste styra mot det som är själva målet. Förbjuder du dieselbilar kanske det kommer en annan variant i stället, säger Rickard Nordin (C), klimatpolitisk talesperson.
Trots EU-kommissionens egna varningar gillar industrikommissionären Elzbieta Bienkowska inte den förbudsvåg som nu drar fram över Europa.
Hon är rädd att fler förbud kan leda till en kollaps av dieselbilsmarknaden, vilket i sin tur skulle försvåra för företagen att ställa om till fossilfritt.