Det har varit intensiva veckor för tyska biltillverkare och miljöorganisationer. I torsdags var det många som höll andan i väntan på att högsta förvaltningsdomstolen i Leipzig skulle komma med ett besked om förbud mot dieselbilar i städerna Stuttgart och Düsseldorf. Vid tretiden samma dag stod det dock klart att domstolen skjuter upp beslutet tills i morgon, tisdag.
– Vi vill överväga det här mycket noggrant. Vi ser fortfarande ett stort behov av vägledning, sa rättens domare Andreas Korbmacher till tyska Deutsche Welle.
I samband med att beslutet om att skjuta upp domslutet offentliggjordes lyfte Andreas Korbmacher också frågan om huruvida dieselförbudet borde tas upp av EU:s domstol, då det enligt honom råder osäkerhet om körförbuden är tillåtna.
Överklagat stämningen
Bakgrunden till rättstvisten är att miljörättsgruppen Deutsche Umwelthilfe stämt sammanlagt nio tyska delstater och 19 storstäder för att ha överträtt EU:s miniminivåer av farliga utsläpp. Lokala domstolar har tidigare gett grönt ljus för dieselförbud i delar av de tyska städerna Stuttgart och Düsseldorf. Delstaterna Baden-Württemberg och Nordrhein-Westfalen överklagade och nu är det alltså upp till domstolen att säga sitt. Många förväntar sig att ett förbudsbeslut kommer att ge ringar på vattnet. Därför har flera andra städer redan börjat förbereda sig för ett eventuellt förbud. Totalt sett skulle cirka femton miljoner tyska bilar påverkas, samtidigt som flera stora bilföretag endast skulle kunna sälja sina dieselbilar i andra länder.
Påtryckningar på regeringen
Bilindustrins påtryckningar för att stoppa dieselförbudet har märkts på högsta politiska nivå. I slutet av förra året lanserade den tyska regeringen ett miljardprogram för att förhindra de hotande körförbuden.
– Om körförbudet går igenom tror jag att vi kommer se tekniska lösningar inom några dagar för att förhindra körförbud för så många som möjligt, säger Juergen Resch från Deutsche Umwelthilfe, till nyhetsbyrån AP.
Miljöorganisationerna har emellertid litet hopp om att vare sig industrin eller politikerna ska kunna lösa problemen med de otillåtna utsläppsnivåerna.
– Eftersom regeringen i åratal har misslyckats med att göra någonting åt avgasproblemen i städerna måste nu domstolen besluta hur invånarna ska skyddas ifrån dålig luft, säger Benjamin Stephan, tyska Greenpeace talesperson i transportfrågor, till Reuters.