Vad är problemet med e-handel i dag ur klimatsynpunkt?
– Bekvämligheten. Det blir för enkelt att köpa nytt, konsumera och framför allt returnera. Det ökar mängden energi och material som går åt genom hanteringskedjan – när paketen först går från fabrik till e-handlare, till kund och sedan returneras och därefter skickas tillbaka till kunden igen. Dessutom är handeln är global, så allt fler paket skickas från fjärran länder.
Finns det mer miljövänliga e-handelslösningar?
– Vårt företag försöker att skapa klimatsmarta tekniska lösningar som även blir till konkurrensfördelar för e-handlaren. Bland annat analyserar vi data för att skapa en sortimentstrategi där man bland annat identifierar och tar bort produkter med hög returgrad. Vi hjälper även till att analysera data för att ta fram kartonger i olika storlekar, så att våra kunder skickar minimalt med luft.
Är det inte den ökande konsumtionen i sig som är problemet, räcker det med att handeln är klimatsmart?
– Konsumtionen är huvudproblemet, och hur vi ska förändra det beteendet är en stor fråga. Eftersom e-handeln är så pass ny tänker nog inte så många på dess miljöpåverkan, de tänker att det är klimatsmart att e-handla eftersom de inte tar bilen till köpcentrumet.
– Jag skulle önska att våra politiker, e-handlare och leverantörer gemensamt tar ansvar. Det första steget anser jag är att informera för att öka kunskapen och medvetenheten hos konsumenterna. Sedan måste alla, oavsett om det är e-handlare eller en fysisk butik, börja ställa högre krav på leverantörer och fabriker som framställer produkterna.