BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Många av tjänsterna finns redan. Det handlar om mobilitetstjänster som sammankopplar olika resesätt – kollektivtrafik, bilpooler, färjor och cykel till exempel – för att passa resenärens behov. Det pågår redan ett pilotprojekt i landet där bildelningstjänsten Sunfleet kopplas till lokaltrafiken, säger Martin Prieto Beaulieu på föreningen Gröna bilister.
Heltäckande mobilitetstjänst
Flera andra länder, exempelvis Finland och Tyskland, har kommit längre i utvecklingen. Finska Maas Global erbjuder redan idag en heltäckande mobilitetstjänst i Helsingfors. Snart väntas de ta konceptet till Stockholm.
– Maas bygger på att du via en app kan välja alternativ för din resa. Med elcykel tar resan säg, 15 min, med T-banan lika länge, med elbil, självkörande bil eller bil med chaufför tio minuter. Olika alternativ har olika pris. Om du väljer att samåka i bilen blir det billigare. Du ska själv kunna välja det alternativ som är billigast, bäst för miljön eller går snabbast efter dina personliga preferenser, säger Martin Prieto Beaulieu.
Digitala jättar som Google och Apple satsar redan miljarder på att utveckla autonoma bilar och digitala tjänster som är kopplade till dessa.
– De är kvicka och tillräckligt stora för att ta initiativ som ställer om. Många biltillverkare har också sett möjligheterna och investerar i bilpooler. Stridsfrågan handlar om vad målet med Maas ska vara. Ska samhället eller privata aktörer styra utvecklingen? Bilindustrin vill fortsätta sälja bilar och fokuserar på funktionaliteten för kunden, medan städer och regioner styrs av målet om hållbar samhällsutveckling, säger Martin Prieto Beaulieu.
Fyra gånger billigare
Den oberoende amerikanska tankesmedjan Rethink X presenterade nyligen en rapport som visar hur antalet bilar i USA, till följd av Maas, kan minska från 247 till 44 miljoner på bara några år. Enligt tankesmedjan kommer Maas inom en snar framtid att kunna erbjuda resor två till fyra gånger billigare än att färdas med egen befintlig bil. Jämfört med att köpa ny bil blir resan med mobilitetstjänst fyra till tio gånger billigare.
En svensk rapport, utförd på uppdrag av myndigheten Trafikanalys, pekar i samma riktning. Maas kommer bland annat innebära färre privatägda bilar, minskad trafik och ökat resande med gång-, cykel- och kollektivtrafik – allt effekter av att fler delar på färre bilar.
Samtidigt pekar rapporten på att fler får tillgång till bil, vilket kan leda till fler bilresor. Hur blir det med de positiva effekterna då?
– Möjligheterna till samåkning och kollektivtrafiken måste utvecklas och bli bekväma alternativ om antalet bilar på vägarna ska minska. Hundra självkörande elbilar är fortfarande hundra bilar på vägarna, säger Martin Prieto Beaulieu.
”Bilberoendet måste bort”
Och trafikträngsel går inte att bygga bort, enligt en enad forskarkår.
– Nya motorvägar genererar mer trafik. Bilberoendet måste bort, inte bilen i sig. Om våra dagliga transporter kan fungera med en tiondel så stor fordonsflotta som idag så kommer enorma ytor att frigöras, motorvägar som planeras och byggs nu kommer att vara onödiga, säger Martin Prieto Beaulieu.
Det låter som en utopi, men Martin Prieto Beaulieu tror att transportsystemet kommer att förändras i grunden på några få år.
– Det kommer att gå jättefort, som när mobilen och Spotify förändrade musikbranschen. I storstäder går det knappt att ha bil redan idag. Det kostar skjortan och det finns inga p-platser. Med det nya bonus-malus-systemet, skatter och miljözoner i städerna blir det ännu dyrare, säger Martin Prieto Beaulieu.