Mitt i gammelskogen i Hammarbyhöjden ska Stockholm Vatten och Avfall spränga en arbetstunnel och anlägga en byggarbetsplats. Under minst fyra år ska skogen hägnas in och lastbilstrafik schakta bergmassor i det naturkänsliga området.
– Vi tror att det här är första steget mot en större exploatering av skogen, säger Håkan Julander på föreningen Rädda Hammarbyskogen.
Det finns inte många gammelskogar kvar i Sverige. I den södra landsändan är mindre än två procent av skogarna gammelskog, det vill säga minst 130 år gammal räknat på trädens genomsnittsålder.
Strax söder om Stockholms innerstad finns dock en riktig gammelskog – Hammarbyskogen – bevarad. Den binder ihop Årstaskogens och Nackareservatets naturreservat och fungerar som en ekologisk spridningskorridor för växter och djur, alldeles intill bostäder och motorleder.
Men skogen är hotad, enligt föreningen Rädda Hammarbyskogen och andra som sedan början på veckan kamperar vid ingången till den glänta vid Lejonberget där det kommunala bolaget Stockholm Vatten och Avfall (Svoa) ska spränga fram en arbetstunnel. Arbetstunneln ska i sin tur möjliggöra bygget av en ny tunnel för dagvatten, kallad Nya Östbergatunneln.
– Tunnelbygget kommer att få förödande konsekvenser för biologisk mångfald och för stockholmares livskvalitet, säger Håkan Julander, på föreningen Rädda Hammarbyskogen.
Fel siffra
Föreningen har sedan projektet blev känt försökt stoppa planerna och lotsat ärendet genom rättssystemet – utan framgång.
Nu hoppas de på resning i Högsta Domstolen. De framhåller bland annat att den naturvärdesinventering (som är en del av Miljökonsekvensbeskrivningen, MKB, reds anm) som Svoa lämnat in till stora delar vilar på den naturvärdesklassning som Stockholms stad gjorde 2018.
– Men Svoa skrev fel siffra och klassade det aktuella området som en fyra, istället för en tvåa och trea som betyder ett högt respektive ett påtagligt naturvärde, säger Johan Eklund från Rädda Hammarbyskogen.
Naturvärdesklassning 4 motsvarar ”ett visst” naturvärde och behöver inte tas upp i kommunala och regionala planer.
– Det här har stor betydelse, eftersom domstolens tillståndsgivning vilar på Svoa:s MKB. Och trots att detta visat sig vara falskt vilket vi framhållit i både Miljööverdomstolen och i Högsta domstolen så har vi fått avslag utan motivering, säger Håkan Julander.
Nu försöker föreningen hindra att bygget kommer igång innan beskedet om eventuell resning kommer. Därför kampar de vid ingången till gläntan, dygnet runt.
Värdefulla arter
Hammarbyskogen är en hällmarkstallskog med många 150-200 år gamla tallar och omkring 1 300 ekar, vissa så gamla som 300 år, enligt föreningen. Många värdefulla arter av grod- och kräldjur, svampar och även fladdermöss uppges leva i skogen vid sidan av större djur som rådjur samt fåglar, såsom mindre hackspett och duvhök. Fladdermusen är speciell. I Sverige är alla fladdermöss fridlysta och åtnjuter ett särskilt skydd genom europeiska Eurobats-avtalet. Platsen där tunnelmynningen ska sprängas ligger mitt i ett födosöksområde för fladdermöss, enligt föreningen som genomfört egna inventeringar i området.
– Vi vet att det finns fladdermöss i just den här gläntan där tunnelmynningen ska byggas. Men Stockholm Vatten och Avfall (Svoa) gjorde sin inventering av skogen i mars när fladdermössen sover, säger Smilla Ubbe, som är med i föreningen.
Byggtid vs istid
Anläggningsarbetet är schemalagt att börja nu, men har fortfarande inte kommit igång. Bommarna vid en av ingångarna hade saboterats – oklart av vem – så maskinfordonen inte kom in i början av veckan, och sedan dess har inget hänt.
– Vi stannar tills polisen lyfter bort oss, säger Smilla Ubbe.
Hon och de andra på föreningen anser att Svoa borde ha gått vidare med någon av de alternativa tunnellösningarna, även om det hade riskerat att förlänga byggtiden.
– Anledningen till att de vill lägga arbetstunneln här är för att de vill att Östbergatunneln ska vara klar i tid till att det nya reningsverket invigs i Hammarbybacken. Då står det mellan bevarande av över hundraåriga ekar, naturvärden och människors behov av naturen och att vinna tre eller fyra års byggtid, säger Johan Eklund.
Tre eller fyra år låter ändå som ganska lång tid?
– Ja, men den här skogen har stått här sen istiden, säger Håkan Julander.
På Svoa säger Susanne Forsberg, som är kommunikatör för projektet, att man utrett fyra olika alternativ för tunnelmynningen och kommit fram till att Lejonberget och gläntan i gammelskogen i Hammarbyhöjden är den bästa lösningen.
– Gläntan har tidigare använts som etableringsplats av Trafikverket vid bygget av Södra länken. Det beror också på att det finns andra anslutningspunkter och anläggningar under marken som vi måste förhålla oss till, säger hon.
”Väldigt olyckligt”
Andra kriterier utom naturhänsyn är exempelvis påverkan på boendemiljön, trafiklösning och produktionstid.
– Hade arbetstunneln blivit längre så tar det ju längre tid såklart.
Enligt Susanne Forsberg kommer omkring 130 träd behöva fällas.
– Det har gjorts en trädinventering och vi skyddar de träd som klassificerats som skyddsvärda, säger hon.
Enligt föreningen Rädda Hammarbyskogen är platsen ett födosöksområde för fladdermöss. Hur ser du på det?
– Den frågan kom upp i domstolsförhandlingarna. Hela förfarandet har gått igenom alla instanser det ska, och de har tittat på den naturinventering som vi hade att tillgå. Den gav inga indikationer på att det fanns fladdermöss i området.
Varför klassar Svoa områdets naturvärde som en fyra när det enligt den inventering Svoa utgår ifrån ska ha de högre klassificeringarna två och tre?
– Det är väldigt olyckligt, men det är faktiskt så att det blev en felskrivning i vår MKB, men bedömningen är ju gjord utifrån klassificering tre. Vi beskriver vad som är skyddsvärt, framförallt träd, och att vi kommer att skydda dem och grodor i området.
– När vi är klara så kommer vi att återställa och återplantera träd och plugga igen tunnelmynningen, så det är ingen permanent anläggning, säger Susanne Forsberg .
Nya stadsdelar
– Lycka till med att återställa flerhundraåriga ekar, säger Håkan Julander.
Föreningen Rädda Hammarbyskogen och många boende i området, samt inte minst skolor och förskolor, är oroade över att stora delar av skogen kommer att stängas av för djur och människor i minst fyra år.
– Det är nästan det värsta. Då har det gått så lång tid att människor kommer att ha glömt bort att skogen finns där, säger Johan Eklund.
Nu är både Johan Eklund och Håkan Julander och alla andra som engagerat sig mot tunnelbygget i gammelskogen oroliga över att Svoa:s miljökonsekvensbeskrivning kommer att ligga till grund för Stockholms stads planer på att bygga två nya stadsdelar på skogsmarken.
– Vi tror att efter att skogen har varit avstängd i flera år, tunneln har byggts och cykelvägen har asfalterats för lastbilstrafik, då är vägen öppen för att bygga de stadsdelar som planeras här, säger Håkan Julander.