Hoppa till innehållet

Östersjön

De kör på smutsig olja i Östersjön – tjänar hundratals miljarder

TT-Line färjan Marco Polo gick i på grund i Pukaviksbukten söder om Karlshamn den 22 oktober.

TT-Line färjan Marco Polo gick i på grund i Pukaviksbukten söder om Karlshamn den 22 oktober.

Bild: Johan Nilsson/TT

Dagens ETC

Utsläppet av bunkerolja från Marco Polo utanför Blekinge i oktober är ett av de värsta i Sverige i modern tid. Men fartyget var inte ensamt om att drivas av smutsig olja. 2022 trafikerade över 800 tickande miljöbomber vårt östra hav, med miljarder som vinst.

Vad regeringen gör?

– Ingenting, säger Maria Granberg, på Svenska miljöinstitutet.

Vid sjutiden på morgonen den 22 oktober gick TT-lines färja Marco Polo på grund i Pukaviksbukten söder om Karlshamn i Blekinge. Under tiden som Marco Polo satt fast läckte 150 000 liter trögflytande tjockolja, bland det smutsigaste drivmedel som finns, ut i havet.

”Dispens” missvisande

Det hänger på svavlet

Tickande miljöbomb

Hur mycket tid?

Har ökat lavinartat

Vad gör svenska regeringen för att få IMO att ändra sina regler?

Hur har regeringen reagerat på det?

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs ända till i sommar

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa ända till sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln