Vem har inte upplevt en andlöst vacker utsikt och önskat att hålla den kvar? Paret Lotta Broman och Urban Erixon hittade ett sätt. De byggde en eldriven husbåt.– Tänk att alltid ha strandtomt med en utsikt som dessutom varierar, säger Lotta Broman.
Vi är nog många som någon gång drömt om att bo på en husbåt, om inte permanent så i alla fall under den varma årstiden. Husbåtslivet framstår som det bästa av två världar: med sommarstugans bekvämlighet och båtlivets frihet.
– Jo, idén föddes när vi låg med två kajaker bredvid varandra och njöt av en havsutsikt. Tänk att alltid ha strandtomt och en utsikt som dessutom kan variera! säger Lotta Broman.
I botten fanns också en önskan om en mer permanent gemensam plattform, något eget tillsammans.
– Jag bodde i södra Finland när vi träffades och Urban här i Norrbotten, och vi hade svårigheter att veta var vi skulle bo nånstans, så det bidrog också till att drömmen fick fäste och växte mer och mer, säger Lotta Broman.
– Från början hade vi stora planer på en husbåt med två våningar och kristallkronor, berättar hon vidare.
– Men det krympte, säger hon och skrattar.
Det blev till sist en enplansbåt på 23 kvadratmeter invändigt, 40 kvadratmeter allt som allt.
Men det som var helt klart redan från start var att båten skulle vara eldriven.
– Ja, vi tittade på vätgas till en början, men det var för dyrt, så det blev solel, säger Lotta Broman.
Varmvatten och el från solen
Urban Erixon är elektronikingenjör till yrket, och även om han aldrig jobbat med solel tidigare så var det ingen match att installera ett fungerande system med solceller, batterier och två elmotorer.
– Det var inte svårt. Vad man behöver förstå är att man måste ha batterier, det går inte att koppla solpanelerna direkt till elmotorerna. Och så behöver man regulatorer som ser till att det kommer lagom mycket ström till batterierna, förklarar han.
Förutom till elmotorerna behövdes ström till belysning, GPS, kylskåp, pumpar och fläktar. Till det gjordes ett särskilt 12-voltssystem med två solpaneler hängande på relingen på varsin sida av båten. De kan vinklas uppåt eller nedåt beroende på solhöjden. Varmvatten till dusch värms i en särskild solfångare på soldäcket.
DIY för händiga
Lotta Broman och Urban Erixon, som numera är pensionärer, har byggt hela båten själva, bortsett från underredet med glasfiberpontoner och plattformen som huset flyter på.
– Vi hittade ett färdigbyggt skrov, i Torshälla. Säljarna hade haft en husvagn ovanpå och använt det som husbåt. Det var ett riktigt skrov, byggt på varv, så det åkte vi och hämtade sommaren 2014, berättar Lotta Broman.
Väggar och tak är så kallade sandwichpaneler av glasfiber och trä med isolering emellan, innerväggarna är av plywood.
– De kunde monteras i stora helheter. Att lyfta upp vägg- och takpanelerna på plattformen var egentligen det enda moment som krävde hjälp av andra, säger hon.
Urban Erixon konstruerade ett par pontoner för motorerna som hängdes fast baktill på en utbyggnad på skrovet.
– Där fick jag i och för sig ta lite hjälp med svetsningen, men det var allt, säger han.
Långresa söderut
2017 sjösatte de båten och året därpå – när alla system var intrimmade – var det dags för den första längre seglatsen. Målet var Uppsala, utgångspunkten Båtkärsnäs i Norrbotten, en sträcka på 130 mil. Det var den heta torra sommaren 2018 när flera stora svårsläckta skogsbränder rasade i landet.
– Vi märkte inte mycket av det ute till havs, men en stor skogsbrand söder om Höga kusten-bron påminde oss om klimatförändringarna. Då kändes det skönt att inte bidra med några utsläpp varken till atmosfären eller vattnet, säger Lotta Broman.
För solbåten var vädret idealiskt, den gled fram i dryga tre knop med direktel från solen.
– Det är en underbar känsla, och så är det ganska tyst också, man får en helt annan upplevelse av färden, jämfört med att åka snabbt i en bullrande båt, säger hon.
Är det mulet en dag ger batterierna ström som räcker för en färd på 5–6 timmar i samma fart. Skulle även batterierna ta slut finns ett bensindrivet elverk ombord.
– Man kan förstås också ladda el i hamnar med eluttag om solen inte skulle räcka till, säger Lotta Broman.
Inte utan mitt jordgubbsland
Resan söderut tog drygt fem veckor.
– Det gick bra ända ner till Waxholm då trafiken accelererade väldigt. Plötsligt var vi omringade av Finlandsbåten och två skärgårdsbåtar som siktade på samma brygga. Det var som att befinna sig i en tvättmaskin av turbulenta vattenkaskader, berättar de.
– Husbåten är vanligtvis väldigt sjösäker och klarar vågor bra utom de som kommer rakt från sidan. Då är den inte så bekväm att sitta i när den börjar kränga från sida till sida.
Sista biten uppför Fyrisån var betydligt lugnare.
– Tanken var att hålla till i Mälaren ett tag och sen fortsätta ännu längre söderut, kanske ända ner till Medelhavet via kanalerna. Men så kom pandemin och ruckade på allt, säger Lotta Broman.
– Istället blev det tillbakafärd i somras, och några fler såna långfärder blir det nog inte, säger Urban Erixon.
– Jo, vi fått nog av det nu för ett tag, säger Lotta Broman.
Varför det?
– Ja, det är inte för att det är tråkigt, men om jag ska prata för mig själv så är det för att jag är väldigt road av trädgårdsarbete. Det är svårt att få plats med ombord, även om jag faktiskt hade med mig jordgubbsslandet första året.
– Men man vet ju aldrig, kanske vi får lust att göra en ny längre upptäcktsfärd någon gång, säger Lotta Broman.
Även Urban Erixon vill ha lite närmare till andra sysslor än båtlivet.
– Det blir mer färder i närområdet häruppe framöver, och över till Finland, säger han.
Haparanda Sandskär, Malören och några finska öar står på önskelistan för besök.
Stort intresse
De får många positiva reaktioner när de är ute och far, många är nyfikna på båten och soldriften.
Hur händig måste man vara för att bygga en sån här husbåt?
– Ganska händig tror jag, säger Urban Erixon. Lotta Broman håller med. Hon har renoverat ett gammalt hus tidigare och har en del vana.
För den som redan har en båt och vill byta till ren soldrift är det enklare.
– Det finns färdiga system för att byta inombordare till eldrift och det finns såklart också utombordare som går på el, säger Urban Erixon.
– Då behöver man inte ens solpaneler utan kan ladda batterierna, som en elbil, säger Lotta Broman.
Vilka begränsningar ser ni med eldrift?
– Du kan inte åka lika fort som värstingbåtarna, säger Lotta Broman.
– Men det är förvånansvärt liten effekt som krävs för att förflytta sig på vattnet i 3,5 knop. 1,5 hästkrafter om man översätter till en bensinmotor, säger Urban Erixon.
Tillbakalutat i loungen
Husbåten är verkligen en flytande sommarstuga med havsutsikt. Inuti finns ett allrum, med styrningen, en köksavdelning och en vedeldad braskamin för regniga, ruggiga dagar.
– Sen har vi sovavdelningen med dusch och toalett och ett litet verkstadsutrymme där allt som har med solinstallationen att göra ryms. Man saknar ingenting, säger Lotta Broman.
På taket baktill finns ett tio kvadratmeter stort soldäck.
– Det är som en lounge. Medan den ene kör kan den andra sola sig, meditera eller ligga och läsa däruppe, säger Lotta Broman.
Vad heter båten?
– Den heter Modus Vivendi – ett sätt att leva. Ett passande namn.