Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

De är PR-firmorna som grönmålar oljejättarna

Studien visar att pr-företagen är ledande aktörer i klimatdebatten, vid sidan av fossilbranschens intresseorganisationer och oljejättar som ExxonMobil.
Studien visar att pr-företagen är ledande aktörer i klimatdebatten, vid sidan av fossilbranschens intresseorganisationer och oljejättar som ExxonMobil. Bild: Matthew Brown/AP

Dagens ETC

Ledande reklambolag har hjälpt oljeföretag att grönmåla deras image och motarbeta skärpt klimatpolitik. Det visar den hittills största studien av pr-firmors arbete för den fossila bränsleindustrin. ”Pr-firmorna har tidigare undsluppit granskning”, säger forskaren Robert Brulle.

Edelman, världens största pr-­firma, skriver på sin hemsida att klimatförändringarna är ”den största krisen samhället står inför” och att företaget är ”en del av lösningen på klimatkrisen”. 2018 vann Edelmans numera nedlagda svenska avdelning pris på reklamgalan Guldägget för en hållbarhetskampanj för matkedjan Coop. 

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Nu kan du låsa upp alla artiklar i en vecka - utan kostnad. Ingen bindningstid.

3 månaders sommarrabatt

Från

Vill du prenumerera hela sommaren till superpris? Nu får du 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser