Studien visar att pr-företagen är ledande aktörer i klimatdebatten, vid sidan av fossilbranschens intresseorganisationer och oljejättar som ExxonMobil.
Bild: Matthew Brown/AP
Dagens ETC
Ledande reklambolag har hjälpt oljeföretag att grönmåla deras image och motarbeta skärpt klimatpolitik. Det visar den hittills största studien av pr-firmors arbete för den fossila bränsleindustrin. ”Pr-firmorna har tidigare undsluppit granskning”, säger forskaren Robert Brulle.
Edelman, världens största pr-firma, skriver på sin hemsida att klimatförändringarna är ”den största krisen samhället står inför” och att företaget är ”en del av lösningen på klimatkrisen”. 2018 vann Edelmans numera nedlagda svenska avdelning pris på reklamgalan Guldägget för en hållbarhetskampanj för matkedjan Coop.
Men samtidigt har Edelman under de senaste åren tagit emot motsvarande 184 miljoner kronor för uppdrag för American Fuel and Petrochemical Manufacturers – en lobbygrupp som aggressivt motarbetar klimatpolitiska åtgärder i USA.
”Inte särskilt öppna”
En nyligen publicerad studie från det amerikanska forskningsuniversitetet Brown University är först med att på djupet granska pr-industrins arbete för den fossila bränsleindustrin.
– Pr-företagen är inte särskilt öppna med hur de arbetar, säger Robert Brulle, forskare vid Brown University och författare till studien.
– I de mest effektiva kampanjerna märker folk inte att pr varit inblandat.
Pr-företagen är ledande spelare i klimatdebatten, vid sidan av fossilbranschens intresseorganisationer och oljejättar som ExxonMobil och Shell, enligt studien.
– Det är pr-firmorna som ligger bakom reklamkampanjerna, som skriver pressmeddelandena och ExxonMobils vd:s tal. Hittills har de sluppit granskning, säger Robert Brulle.
20-tal demonstrationer
En metod som pr-firmorna använt för att hjälpa oljeföretagen är att skapa frontgrupper som kan sprida oljeföretagens argument utan att avsändaren syns. Edelman skapade gruppen ”Energy Citizens” för oljeindustrins intresseorganisation American Petroleum Institute. Energy Citizens försöker framstå som en folkrörelse för medborgare som är oroliga över hur hårdare tag mot oljeindustrin kan påverka arbetstillfällen och ekonomi. 2009 ordnade Energy Citizens ett 20-tal demonstrationer mot skärpt klimatlagstiftning runtom i USA. De hundratals demonstrationsdeltagarna visade sig vara anställda på oljeföretag som bussats till demonstrationerna från sina arbetsplatser.
Under hösten har Energy Citizens annonserat flitigt på Facebook med budskapet ”skattehöjningar för energiföretag riskerar amerikanska energijobb” mot president Joe Biden reformpaket Build Back Better, som innehåller satsningar på minskade utsläpp.
Pr-firman DDC Advocacy skapade två andra frontgrupper för American Petroleum Institute mellan 2012 och 2017, som framstod som gräsrotsrörelser bestående av amerikaner som är för den kontroversiella gasborrningmetoden fracking.
Spionerar på motståndarna
Det rör sig om stora belopp som bytt händer mellan oljeindustrin och pr-firmorna.
– Ett år hade Edelman ett kontrakt på 75 miljoner dollar (cirka 680 miljoner kronor) med American Petroleum Institute, säger Robert Brulle. Totalt har American Petroleum Insitute köpt tjänster av Edelman för 439,7 miljoner dollar, cirka fyra miljarder svenska kronor, sedan 2008.
– Pr-firmorna placerar debattartiklar i tidningar för att få ut oljeindustrins budskap, skapar stora reklamkampanjer och sociala medie-kampanjer, spionerar på motståndarna och ger råd om politiska donationer, säger Robert Brulle.
Att sprida öppen klimatskepsis är numera en omodern metod. Istället arbetar pr-firmorna för att få oljejättarna att framstå som att de tar klimatansvar. Den fossila bränsleindustrin spenderar bara omkring 36 miljoner dollar per år på donationer till tankesmedjor som tonar ner klimathotet, medan 500 miljoner dollar årligen läggs på pr.
Lägga ansvaret på individer
År 2000 lanserade pr-firman Ogilvy oljejätten BP:s kampanj ”Beyond Petroleum” som uppmanade folk att räkna ut sitt ”personliga koldioxidavtryck” – hur mycket utsläpp man står för som individ. Kampanjen syftade till att rikta uppmärksamheten bort från fossilindustrin och i stället få klimatförändringarna att framstå som individens ansvar. Den vanligaste metoden som pr-firmorna använt i sitt arbete för oljeföretagen är att förbättra deras image med hjälp av ”grönmålning”. Ett exempel är hur Ogilvy efter BP:s Deepwater Horizon-olycka i Mexikanska golfen 2010 – historiens största oljeutstläpp till sjöss – lanserade en kampanj som fokuserade på oljeföretagests investeringar i solenergi. Detta trots att BP hade betydligt större investeringar i olja och gas.
Flera pr-firmor i studien har arbetat för både fossilindustrin och för miljöorganisationer. Den New York-baserade firman Ketchum producerade kampanjer för den amerikanska oljejätten ExxonMobil och det ryska gasbolaget Gazprom 2014, efter att ha lett pr-arbetet med att marknadsföra FN:s klimatkonferens i Köpenhamn 2009.
– Pr-företagen använder ungefär samma strategier oavsett om de arbetar för Greenpeace eller ExxonMobil, säger Robert Brulle.
Flest affärer med fossilbolag
Edelman, med 5 500 anställda, är den pr-firma som är i särklass flitigast anlitad av oljeindustrin, enligt Brulles studie. De är också den firma i studien som gjort affärer med flest sektorer i den fossila bränsleindustrin.
Vd:n Richard Edelman har lovat att se över firmans kunder ur ett hållbarhetsperspektiv under den närmsta tiden. Edelman har sagt att företaget inte längre ska arbeta med kolföretag och klimatförnekare, men har avstått från löften om att klippa banden till oljejättarna. Till reklambranschtidningen Adweek säger Richard Edelman att Edelman ska vara ”det självklara valet” för företag som vill gå över till förnybar energi.
Parallellt med sin gröna retorik har Edelman tjänat stora pengar på att hjälpa American Fuel and Petrochemical Manufacturers (AFPM) med kampanjer mot skärpt klimatpolitik. Edelman låg bakom den prisvinnande kampanjen ”We make progress” för AFPM mellan 2017 och 2018, enligt ett avslöjade av Heated, ett klimatnyhetsbrev på nätplattformen Substack. Kampanjen visade upp den roll som petrokemiska produkter spelar i människors vardag. Intill en bild på en kvinna som läser en bok för ett barn syns texten ”Vi tillverkar det jetbränsle som driver 80 000 flygningar om dagen som hjälper dig komma hem lagom till godnatt-sagan.”
Sa upp sig i protest
2015 sade sex högt uppsatta anställda på Edelman upp sig i protest mot firmans arbete för fossilföretag och deras branschorganisationer. En av dem, Christine Arena, arbetade som vice vd för en av Edelmans avdelningar, och är skeptisk till pr-jättens löften om bättring på klimatfronten.
– 2015 lovade Edelman att inte ta uppdrag av klimatförnekare, men fortsatte arbeta för extrema branschorganisationer som American Fuel and Petrochemical Manufacturers, säger Christine Arena till Dagens ETC, och fortsätter:
– Dessutom är fossilföretagen, som vi ser i Robert Brulles studie, inte lika aktiva när det gäller att förneka klimatförändringarna. Mycket mer pengar spenderas på att fördröja och blockera klimatarbete. Därför utesluter inte Edelman några kunder i praktiken när de lovar att inte längre arbeta för klimatförnekare.
Dagens ETC har sökt Edelman. I en kommentar till New York Times skriver en representant för firman att det inte är möjligt att ”kommentera enskilda uppdrag för kunder på grund av löften om tystnadsplikt gentemot alla våra kunder”.