Bygg tillbaka tågsamhället där tågstationen blir ett centrum istället för gallerior ute vid stora rondeller.
Lis Hellström
Förbjud kalhyggen
100 procent marginalskatt för månadsinkomster över 100 000 kronor. Det visar sig ju att höginkomsttagare står för väldigt stora utsläpp.
Förbjud förbränningsmotorn i nya personbilar från 2025.
Förbjud charterflyg.
Förbjud kalhyggen.
Torbjörn Vennström
Pool ska bli cool
Vad jag kan göra:
Sälja egna bilen
Banta motormilen.
Minska på all köttmat.
Äta kylskåpstrött mat.
Undvik långtransport
på min mat, tänk kort.
Nu bor vi för stort,
flyttar inom kort.
Hoppas bo så att
låna ditt och datt
från gemensam pool
blir normalt och cool.
Sigrid Malmkvist Padoan
Ta ansvar!
Jag tror inte på förbud och begränsningar som medel för förändring. Jag tror på utbildning och ett personligt ansvar utifrån valfrihet.
Boine Josefsson
Motbok på flyg
Jag kan tänka mig någon motbok där max en flygresa vartannat år eller så är tillåtet. Om det inte finns särskilda skäl.
Jag kan tänka mig köttförbud. Är vegetarian idag.
Den stora omställningen för mig är nog snarare att konsumera färre onödiga prylar. Tyvärr har jag drabbats av konsumism emellanåt. Men även det skulle jag kunna skippa såklart. Som du skriver står man ut med det mesta om det är allvar.
Ronnie Wallin
Allvar fungerar
Först och främst, tack för all inspiration, kunskap och hopp från Dagens ETC. (Under en period då jag hade svår klimatångest lyssnade jag på din bok ”Hoppet” flera gånger för att få höra att allt inte är kört. Det hjälpte mycket.)
Jag ställer om genom att äta i säsong, sluta flyga, cykla till jobbet, odla grönsaker och bygga jord med bokashi, köpa det mesta begagnat, byta till miljömärkt el. Tycker dock inte att detta på något sätt begränsat min tillvaro, tvärtom.
Politiken behöver också ställa om sin kommunikation kring klimatet. Tycker ett exempel från Luleå kommuns coronakommunikation på Facebook är intressant. De bytte strategi från det försiktiga och ”mysiga” tilltalet med glada emojis och hjärtan till ett allvarligare direkt tilltal om att nu är det allvar, gör detta för att minska smittan. Inlägget blev ett av deras mest delade och gillade någonsin, helt utan sponsring. Allvar fungerar.
Linn Samuelsson
Träbana för tåget
Förbjuda för att nå klimatmålen? Men kanske bättre om vi har något positivt att föreslå? De senaste dagarna har det ju varit diskussion om Skanskas förslag till höghastighetsbanor på stolpar, men arrangemanget blir tveksamt med de enorma mängder cement som skulle krävas.
Varför nu inte vända på steken och vara lite innovativa?
Vi bygger så klart banorna i trä!
Lätt, billigt, tillgängligt överallt inom landet.
Samt en enorm kolsänka.
Anders Ellegård
Ransonera bensin
Motbok på bensin är det enda som kan få ner bilåkandet.
Ulf Gardby
Mer grönt på tallriken
Jag hade gärna sett förbud mot intensiv djurhållning (djurfabriker). Ja, det hade fått köttpriset att öka kraftigt, och kraftigt öka andelen vegetariskt på tallrikarna – precis det som klimatomställningen behöver.
Förbud mot inrikesflyg utom för akuta resor (sjukvård med mera). Finns ingen anledning idag att flyga inrikes, särskilt inte när pandemin visat hur enkelt och effektivt det är med digitala möten.
Anna-Clara Acevedo
Tala med barnen
För egen del: Sluta flyga, begränsa semesterresandet, köpa närproducerade matprodukter, handla på second hand då detta är möjligt. Tala med barnen och vännerna om den allvarliga miljö krisen och hur vi kan påverka.
Jan Sjöö
Spara i klimatobligationer
Förbjud bensin- och dieselmotorer för landtransporter, max tio års övergångsperiod. Nolltaxa i kollektivtrafiken. Erbjud allmänheten att skattefritt köpa statliga klimatobligationer.
Robert Ivarson
Färre val på hyllorna
Höjd skatt för att finansiera omställning. Minskad tillgång på matvaror som har transporterats från andra länder. Färre produkter att välja på, på grund av förbud mot miljöskadlig produktion och transporter.
Jag avstår gärna flygresor.
Gustaf Söderberg
Attraktiva alternativ
Egentligen inga förbud på individnivå. Där handlar mer om att få in en känsla för balans, tillräcklighet, lagom.
Om man kan få fram något slags effektivitetskoefficient så att olika transportslag kan värderas efter sin energieffektivitet.
Om naturbruket ska bli hållbart med en jord som ges en chans att återhämta sig, så måste det komma regelverk som gynnar mindre skala och lokal kooperation, producenter emellan och producenter och konsumenter emellan.
Jag tror helst inte på förbud, utan att göra alternativen mer attraktiva och så småningom självklara.
Peter Lundberg
Shoppingfri dag
Jag kan tänka mig en dag i veckan som är bilfri och shoppingfri i samhället. Förslagsvis söndag. Åtminstone varje innerstad ska vara för cykel- och gångtrafik. Söndagen kan också vara en dag för gratis kollektivtrafik.
Skulle kunna tänka mig att ta med mig hem lite utmärkta bräder från återvinningscentralen som jag skulle kunna plocka spiken ur och återanvända, men det får jag inte idag.
Jag lever numera nästan uteslutande på potatis, morötter, bruna bönor, kålrötter, grönkål, äpplen och ägg. Det gör att det blir lite förpackningar.
Fixa dryckerna själv. Man slipper flaskor och burkar som man måste hantera.
Bokashi är den största sopförminskaren.
Jag gick över från vanlig kompost till bokashi för att drastiskt minska komposteringstiden och att bli av med råttor.
Storbönder ska ha skyldighet att ha träd och buskar som hindrar jordflykt.
Skogsägare ska ha skyldighet att ha blandskog på sina marker.
Förbjud torvbrytning, vi kan fixa jord på annat sätt.
Lasse Persson
Transporter förändras
Tycker man måste skilja på att förbjuda en funktion eller utsläpp. De flesta liksom jag har järnvägen inpå knuten men har ingen nytta av den eftersom tåget ändå inte stannar så man kan åka med till jobbet.
Innan snabbjärnvägen är klar kommer vi åka förarlösa egna bilar/eltaxi/bussar med mera som är mycket mer flexibla och miljövänligare. Bygg för dem i stället. Förbjud miljöförstöring, inte funktioner.
Björn Rejsa
Skapa modertåg!
Denna lösning innebär att alla resenärer kan färdas från sin påstigning till sin avstigning utan att behöva vara med om något stopp där emellan. Ett modertåg färdas med en kontinuerlig hastighet från exempelvis Stockholm till Malmö. Vid stationer där passagerare vill stiga av används en ”skyttel” som är placerad längst bak i tåget och som kopplas loss och varsamt landar vid perrongen. De som vill färdas med modertåget kliver ombord på en liknande skyttel vid stationen som accelererar ikapp modertåget och kopplas ihop med detta, längst bak. Notera att detta innebär att även orter som huvudbanan passerar kan anslutas. Denna lösning ”sparar” tid samt energi.
Carl-Johan Rosén
Barnbarnen får styra
Jag har inga problem med några förbud alls! Är rätt flexibel och anpassningsbar och inbillar mig inte att mina inbillade rättigheter går före mina barns barnbarns framtid.
My B
El är mest effektivt
Gör elkraft som bas för vår energi i framtiden. En elmotor ger cirka 93 procent rörelseenergi av 100 procent elenergi, medan en vanlig bensinmotor ger 30 procent rörelseenergi av 100 procent bensinenergi. En eldriven värmepump ger 300 procent värme från 100 procent elenergi och kyler samtidigt ned omgivningen, när den flyttar in värmen i huset från den värme som finns där utanför huset. En värmepanna ger 65 procent värme, resten går upp i rök i skorstenen.
Björn Egerth
Dra ner farten
Max 70 kilometer/timme på alla vägar, lägre i många fall. Detta skulle sänka energiförbrukningen med 25-50 procent. Många nu diskuterade utbyggnader, till exempel Helsingborg-Malmö till sex körfält, skulle bli onödiga.
Begränsning av energiförbrukningen per person och år. Lite krångligare än max 70, men det skulle få mig (och kanske flera) att överväga hur jag använder min tilldelning. Stort eller litet boende? Nya kläder eller second hand eller lagade eller omsydda, och så vidare?
Självklart vore det möjligt att upprätta en årlig energideklaration per person. Överskridande kostar.
Göran Danred
Köttet ryker först
Jag tänka mig (till att börja med) att avstå:
1. Äta kött.
2. Bilåkande.
3. Äta mat/frukt som importerats från ”långbortistan” (men bananer kan bli svårt att avstå från).
Emil
Klimatmärk allt
Jag tror att förbud är bra när de riktar sig mot de stora bovarna, inte de små. Jag tror att förbud skapar SD-mentalitet. Alltså behöver vi andra metoder för att åstadkomma förändring av det mänskliga beteendet. Beskatta allt beteende och alla varor som är dåliga ur klimatsynvinkel. Problemet är att vi måste påvisa hur det dåliga är dåligt och hur det bra är bra. Alltså: Klimatmärkning av varor och tjänster är vad vi behöver. På den grunden kan vi lägga skatter och avgifter.
Mats Nittve
Inget bäst före
Förbjud inrikesflyget, eller åtminstone sträckorna Stockholm-Göteborg-Malmö.
Förbjud matbutiker att slänga ätbar efter bäst före-datum, förbjud även den förbaskade bäst före-datumregeln!
Ransonera utsläppen från varje individ och företag med individuella utsläppskvoter.
Kravet att varje kommun ska ha en koldioxidbudget skrivs in i kommunallagen.
Inga bonusar eller stödbidrag till köp av bilar.
Nolltaxera kollektivtrafiken omgående. Inte en enda spärr, biljettkontrollant eller avgift kvar – någonsin!
Robert Z
Sverige avstår OS
Förbud: ny kärnkraft, kalhyggen, soptippar och snökanoner.
Begränsningar: köttskatt, motorbåtsskatt, deltagande i OS och VM.
Marika Dymling & Eric Hedqvist
Reseavdrag för klokhet
Cyklister, fotgängare som åker kollektivtrafik ska få göra lika stora reseavdrag som bilister.
Det måste bli förbjudet med alla dessa suv-ar i städerna.
Det ska vara enkelt att göra rätt så till vida att det ska finnas en infosida där all info om företag som säljer de minst klimatskadliga produkterna och de mest klimatvänliga tjänsteföretagen för exempelvis mat finns.
John Äärlaht
Bygg utan cement
Jag kan vara utan flygresor. Fast jag bor på landet så tror jag att vi skulle kunna gå ihop några stycken och klara oss med färre bilar. Jag skulle gärna vilja se en annan byggkultur. Cement är och kommer att vara en källa till stora utsläpp. Ett cementförbud skulle kanske leda till en rask utveckling av alternativa byggmaterial.
Andelsjordbruk nära städerna?
Fabriksmässigt djurhållning måste förbjudas. Höns lider mest, och detta behöver ändras.
Petra
Staten måste göra rätt
2007 läste jag Mark Lynas ”Sex grader” och sedan dess har vi inte flugit mer än en gång. Vi har bergvärme, åker tåg när det är möjligt och så vidare.
Ta med sig cykel på tåg skulle vara en självklarhet, det är det i hela EU frånsett Sverige.
Åtskilda cykelbanor i Sverige skulle också vara en självklarhet.
I fjol bytte vi bensinbilen till en liten elbil (Skoda Citigo) och det var ett lyft.
Men den usla laddinfrastrukturen i Sverige! Vi fick byta till en bensinbil igen.
Staten måste göra rätt så andra kan göra rätt.
Peter