Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Därför ger ett avtal från 1944 flyget en gräddfil

Bild: shutterstock.com/muratart

Dagens ETC

Flyget är en gigantisk utsläppare som väntas fördubbla verksamheten till 2050. Ett vantolkat avtal från 1944 och internationell ovilja mot skarpa regleringar ger flygbranschen fortsatt carte blanche i klimatkrisen.

– Flygindustrin måste bli en del av omställningen, som alla andra sektorer, säger Jo Dardenne på miljöorganisationen Transport and Environment.

Det internationella flyget står för 4–5 procent av människans totala klimatpåverkan. Vore luftfarten ett land skulle det platsa på tio i topp-listan över länder med störst utsläpp. Samtidigt räknar flygindustrin med att antalet flygpassagerare år 2050 är dubbelt så många som idag. Det säger sig självt att även flygindustrin måste ställa om ifall målet om netto noll-utsläpp år 2050 ska kunna nås. Men hittills glider den internationella luftfarten fram i en egen gräddfil, utan seriösa krav på varken utsläppsminskningar eller klimatomställning. I bakgrunden spökar ett snart 80 år gammalt avtal – den så kallade Chicagokonventionen – som många år senare användes för att befria flyget från skatt på fossila flygbränslen.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Nu kan du låsa upp alla artiklar i en vecka - utan kostnad. Ingen bindningstid.

3 månaders sommarrabatt

Från

Vill du prenumerera hela sommaren till superpris? Nu får du 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser