Både den minskade nybilsförsäljningen och den ökade försäljningen av begagnade bilar har en koppling till coronakrisen. Biltillverkningen stod stilla under de första månaderna av krisen och oron för att bli av med jobbet kan ha bromsat många från att köpa en ny bil, menar branschorganisationen Bil Sweden. Samtidigt har vi avråtts från att resa kollektivt på grund av risken för smittspridning.
– Coronaviruset har snabbt ändrat våra resvanor och det är mest påtagligt i större städer där det normalt sett är fler som reser kollektivt. Nu vill fler ta sig fram med bil och då ingen vet hur länge pandemin kommer pågå är det naturligt att man vänder sig till andrahandsmarknaden där man kan göra ett mer ekonomiskt val, säger Madeleine Fritz, försäljningschef på Kvdbil i ett pressmeddelande.
Gamla bilar mindre energisnåla
Många storstadsbor har förmodligen även köpt en hemester-bil, då försäljningen av begagnade bilar slog rekord i Stockholm i juni.
Om utvecklingen håller i sig kan det få miljöeffekter. De äldre bilarna kräver generellt mer energi och ger mer koldioxidutsläpp i drift, medan nybilstillverkning tär på naturresurser samt ger ett högt koldioxidutsläpp i tillverkningsprocessen, särskilt för batteritillverkningen till elbilar.
Det är bra att försäljningen av nya bilar går ner, om andelen nya bilar som kan köras på förnybara bränslen fortsätter att växa, tycker föreningen Gröna Bilister.
– Att tillverka nya bilar tar mycket resurser i anspråk. Det lönar sig bara för klimatet att byta en äldre bil mot en ny, om man byter en fossilbil mot en fossiloberoende bil – och verkligen tankar eller laddar den förnybart, säger Marie Pellas, ordförande i Gröna Bilister i ett mejl till Dagens ETC.
Även hur mycket man kör påverkar vad som är mest miljövänligt.
– Om man är normalbilist är det en bra idé att byta till en ny laddbar bil men kör man väldigt lite tar det lång tid att beta av koldioxidskulden med sina minskade utsläpp jämfört med om man har kvar sin äldre bil, säger Anders Roth, mobilitetsexpert på Svenska Miljöinstitutet IVL.
Från kollektivtrafik till egen bil
Det viktigaste för miljön är att vi behöver minska antalet körda mil.
– Om den som nu köpt begagnad bil tidigare inte hade någon bil är det förstås inte bra för miljön. Nya vanor tar ett tag att etablera men om det är en bestående effekt att gå ifrån kollektivtrafik till att resa med egen bil är det oroande. Har man en bil så använder man den, det är närmast en naturlag, säger han.
Ur miljösynpunkt är det också viktigt vilken typ av ny bil man köper, poängterar Carl Schlyter, kampanjledare för klimat och systemomställning på organisationen Greenpeace. Om den som kör mest köper den nya bilen med ett lågt utsläpp kan det vara bra ur miljösynpunkt men inte om bilen är en ny tung SUV.
– Kör du lite kan aldrig miljökostnaden för en nyproducerad bil motiveras, då är det bättre med begagnat. Men för alla gäller att den oåkta milen är miljövänligast, säger Carl Schlyter.
Tydlig effekt på resande
”Coronaeffekten” på människors resande med smittrisk och färre arbetsresor när fler jobbar hemifrån kan vara ett uppvaknande som även ger positiva effekter på miljön, säger han.
– Det är förstås för tidigt att säga att det här är ett trendbrott, men om man tolkar det positivt kanske människor har upptäckt andra värden och inte tycker att den nya dyra bilen är värd alla uppoffringar. Man kanske tycker det är skönare att gå i skogen nära hemmet än att resa långt. Att vistas i naturen och även att baka bröd har ökat, säger Carl Schlyter.