En polisman skakar på huvudet när Dagens ETC undrar det är något särskilt som händer idag.
– Nej, det är bara helg. På helgerna får inga bilar köra i Bukarest. Vissa bilister brukar missa det, säger polismannen som inte vill uppge sitt namn.
Han delar ut böter på upp till 2 000 rumänska ron (drygt 4 000 svenska kronor) till den som överträder reglerna.
EU-krav
År 2021 stämdes Rumänien av EU-kommissionen för att inte följa EU:s regler för att bekämpa industriföroreningar och uppfylla sin skyldighet att anta ett program för att kontrollera luftföroreningar – samtidigt som att 25 000 rumäner befaras dö varje år till följd av smutsig luft. Stämningen följde efter flera år av varningar. För att blidka Bryssel började Bukarest försiktigt förbjuda de äldsta bilarna och införa avgifter för andra. Sedan testades enstaka bilfria dagar. Bilisterna protesterade men EU fortsatte att pressa.
År 2020 testade Bukarest att göra stadskärnan bilfri varje helg sex månader om året. Kritikerna befarade att det skulle ha dålig effekt på ekonomin. Oron var obefogad, men en majoritet av Bukarestborna vill ändå behålla biltrafiken på veckodagarna.
– Politikerna vill inte stöta sig med någon och försöker göra alla glada. Det håller inte. Jag önskar att de vågade gå emot opinionen. Folk är rädda för förändring bara men det är ett måste, säger Bukarestbon Alex Ameriei som arbetar i en bokhandel i den (tillfälligt) bilfria delen av Bukarest.
Bilfritt trots örfil
Norr om Rumänien, i Sloveniens huvudstad Ljubljana är 17 hektar av staden bilfri – alla dagar i veckan. Här var det inte tal om att gå försiktigt fram, vilket en gång väckte starka reaktioner. Den nyvalde borgmästaren Zoran Jankovic presenterade år 2007 en omställningsplan som skulle göra staden mer ”medborgarvänlig” till år 2025. Ett första steg var att stoppa biltrafiken i innerstaden.
Reaktionerna blev starka. En demonstrant gav till och med borgmästaren en örfil. Många oroade sig för att inte längre kunna handla mat, ta sig till jobbet eller att deras företag skulle gå i konkurs. Men planen innehöll flera anpassningar som eltransporter för äldre och funktionshindrade, stora underjordiska parkeringar för boende, undantag för vissa transporter vissa tider på dygnet och gratis lånecyklar. Nu har folk anpassat sig: 2022 vill 97 procent av Ljubljanaborna behålla staden bilfri, enligt stadens senaste mätning.
– Bilar tar enormt mycket plats. Inte bara på vägarna, de behöver ju också parkeringsplatser. Vi har vant oss att ha tillgång till de här utrymmena, så jag tror att protesterna skulle bli mycket starkare än då om man öppnade upp för biltrafik igen, säger 20-åriga studenten Ana Vidmar till Dagens ETC i Ljubljana.