Grannsämjan kan vara på väg att luckras upp i Kronobergs län, där kommunpolitiker nu driver lobbyarbete mot varandra. Den infekterade konflikten handlar om vilka städer de nya höghastighetstågen ska passera på sträckningen söderut genom landet, skriver Dagens Samhälle.
Problemen börjar vid förgreningen mot Göteborg, där rälsen ska gå söderut från Jönköping. Ett förslag leder tågen via västra Kronoberg med stopp i Värnamo och Ljungby, ett annat via östra med stopp i Växjö och Hässleholm.
– Det finns bara ett alternativ. Tågen måste ju gå i bebodda trakter. En sträckning nära Växjö är enda realistiska alternativet, säger Bo Frank (M), kommunstyrelsens ordförande i Växjö, till Dagens Samhälle.
Med sig har han lobbygruppen Stambanegruppen och bland annat Region Skåne och Blekinge. På andra sidan står lobbygruppen Europakorridoren, som vill dra banorna parallellt med E4:an. De har med sig Västra Götalandsregionen men också delar av Region Skåne.
-– Det är en verbal dragkamp. Lokalpolitiken lyser igenom. Visst finns det tillväxtmöjligheter i östra delarna, men de är marginella. De stora finns i västra delarna med två starka noder: Ljungby och Värnamo. Dessutom blir det en kortare och billigare sträckning, säger Magnus Gunnarsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Ljungby till Dagens Samhälle.
Stora investeringar
Det handlar förstås inte bara om tågen. I potten ligger investeringar på hundratals miljarder, nya jobb och en ny framtid för trakten. Men Peter Uneklint, planeringschef på Trafikverket region syd, är inte orolig över konflikten utan menar att det är helt vanligt att den här sortens diskussioner och grupperingar uppstår.
– Jag upplever inte att det är något bråk, min bild är att de har en ömsesidig respekt gentemot varandra.
Samtidigt poängterar han hur mycket de övriga investeringarna spelar in. I uppdraget står att det ska produceras 100 000 bostäder och skapas 13 000 nya jobb varje år kring sträckningen.
– Att bygga höghastighetsbanor handlar framförallt om bostadsproduktion. Vilken infrastruktursatsning som helst har noll värde om man inte sätter den i ett samhällsutvecklingsperspektiv, säger Peter Uneklint.
Riskerar konflikten att försena byggandet?
– Nej. Delar av det är ju redan igång, Götalandbanan mellan Stockholm och Göteborg till exempel. Så jag ser inte några större problem där.