Annat är det under de bilfria dagar som borgmästaren Anne Hidalgo har infört. Då intas paradgatan och de fyra mest centrala arrondissmangen av fotgängare och cyklister. Såväl Parisbor som turister sluter upp. Det är en del av Anne Hidalgos ambitiösa projekt om ett ”Paris som andas”.
”Vi kommer inte att dö av morgondagens föroreningar. Vi dör idag”, skriver hon i sin bok ”Respirer”, andas.
48 000 dör varje år
Ibland är det verkligen svårt att andas i Paris. Den romantiska bilden av staden inbäddad i ett rosaskimrande dis är i själva verket bilden av gift. 48 000 Parisbor om året dör en för tidig död på grund av luftföroreningar, enligt franska folkhälsomyndigheten.
Anne Hidalgo har vid flera tillfällen vidtagit akutåtgärder. När luftkvaliteten blir för dålig – vilket sker flera gånger i kvartalet, särskilt under värmeböljorna – stoppas delar av personbilsflottan och nolltaxa i kollektivtrafiken införs tillfälligt. På vissa gator är det helt bilfritt – som på Champs-Elysées. Ljudrummet fylls av människoröster och fotsulor mot asfalt och luften retar inte längre luftrören. De öppna spärrarna och avsaknaden av kontroller gör att pendlandet flyter utan hinder. Det går att flanera i Paris för en dag.
Men även permanenta åtgärder har genomförts: 30 mil (av 80 utlovade) cykelbanor har byggts – och ökat cyklandet med 54 procent bara senaste året, rapporterar Télérama. En tre kilometer lång sträcka längs floden Seines norra strand har omvandlats från bilväg till promenadstråk. Fina dagar kantas stråket av avgiftsfria aktiviteter och spel för vuxna och barn. Parisbor i alla åldrar sluter upp.
Stort stöd – stort motstånd
Projektet gav också borgmästaren många fiender. Sträckan var tidigare en viktig genomfartsled och enligt opponenterna har projektet lett till fler bilköer på andra håll.
Enligt Anne Hidalgo har det även lett till att ”billobbyn” besökt henne och rätt ut hotat med att hon inte kommer bli omvald som borgmästare om hon driver igenom fler liknande projekt.
Den 15 och 22 mars är det kommunalval i Frankrike. Borgmästare och beslutande församlingar ska utses i landets kommuner – där Paris är den mest inflytelserika. Anne Hidalgo kandiderar för omval och leder med knapp marginal i opinionsundersökningarna.
Efter gröna partiers framgångar i förra årets EU-parlamentsval utmanar de nu även i kommunerna. Det talas om ”det gröna hotet” – med satsningar på utökad och till och med avgiftsfri kollektivtrafik på sina håll. I Paris utmanar David Belliard från Les Écologistes med än mer radikala miljölöften. Han menar att Hidalgo begränsar sig för mycket, att biltrafiken måste strypas i fler kvarter än bara de mest centrala – och att hon hycklar eftersom hon samtidigt satsar på icke-hållbara skrytbyggen.
Nolltaxa för alla under 18
Anne Hidalgo har dock klimatet som huvudfråga i sin valkampanj. Blir hon omvald ska kollektivtrafiken fungera dygnets alla timmar och alla under 18 kunna nyttja den avgiftsfritt, lovar hon. Hon vill dessutom genomföra en ”ekologisk omvandling” som gör staden till en samling kvarter med allt de boende behöver inom 15 minuters räckhåll.
– Jag är övertygad om att vi måste omvandla staden så att Parisbor kan studera, träna, få sjukvård och handla högst 15 minuter från sina hem. Det här tar Paris in i framtiden, sade Anne Hidalgo när hon lanserade sin omvald kampanj i början av februari.
Lutar sig mot forskare
Bakom idén om 15-minutersstaden finns Sorbonne-forskaren Carlos Morenos utveckling av smarta städer. Han menar att det är pendlingen som är boven.
– Det är viktigt att stadsbor har allt, eller det mesta de behöver i sitt eget kvarter. En hälsosam stad har inte invånare som ständigt har bråttom från en plats till en annan. Vi måste ifrågasätta pendlingen, göra det möjligt att bo nära arbetet om men också ifrågasätta behovet av att vara på plats. Där kan kvarterets coworking vara ett alternativ, säger Carlos Moreno till Dagens ETC.
Medborgare avgör budget
Under sitt mandat har Anne Hidalgo involverat Parisborna, bland annat genom att hålla månatliga medborgarråd och ge inflytande över fem procent av stadsbudgeten. Detta utökas till 25 procent, fler bilvägar bli gångvägar och alla vägar ska ha en cykelbana, enligt löftena.
– Blir jag omvald ger Parisborna mig grönt ljus för ett grönt, nytt Paris, menar borgmästare Anne Hidalgo.
Hon har märkt att satsningarna gynnat henne. Inför gångvägssatsningen var bara till exempelt bara 55 procent av Parisborna positivt inställda. Strax efter att de var genomförda var drygt 65 procent nöjda.
– Man har sett världen över att stadsbor anpassar sig snabbare än man trott innan, säger Carlos Moreno.
Danielle Simmonet
Les France Insoumise
Vänsterparti
Huvudfråga: Medborgardemokrati
Rachida Dati
Les Républicains
Högerkonservativ
Huvudfrågor: Säkerhet, renlighet och familj
David Belliard
Les Écologistes
Grön
Huvudfråga: Den gröna omställningen
Benjamin Griveas
La république en marche
Macrons kanditat
På fredagen valde han att hoppa av efter att en sexvideo spridits i sociala medier
Cédric Villani
Självständig, tidigare LREM
Huvudfråga: ”Ett verkligt ekologiskt Paris”