Dagens ETC
Fråga: Jag läste Johan Ehrenbergs ledare för några veckor sedan och blev då påmind om det till synes paradoxala med reduktionsplikten och priset på bensin och diesel. Borde inte biobränsle baserat på inhemsk råvara vara billigare än fossila råvaror importerade från Ryssland och andra oljeländer? Hur har biobränslelobbyn lyckats övertyga om att införa reduktionsplikt när den fördyrar bränslet? Varför inte bara höja skatten på fossilbränsle? Förklara gärna!
/ Lena Stensjö, Uppsala
Johan Ehrenberg
Text
Svar: Att biobränsle blir dyrare än drivmedel gjorda av råolja handlar om att själva processen är kostsam. Det går åt stora mängder energi för omvandlingarna (bland annat extremt mycket el, vilket ju är ett energislag som kostar lite extra nu) och råvaran är inte heller gratis.
Vill du fortsätta läsa?
Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det
loggar du in här
.
JUST NU: Prova en vecka utan kostnad
Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.
POPULÄRT VAL: Läs hela hösten
Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.
Betala per år
Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.
Johan Ehrenberg
Text