Företag som utvecklar appar som Mobike och Ofo har exploderat under det senaste halvåret, eftersom de lockar unga urbana personer som vill undvika stadens långa bilköer.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Med en enkel scanning av cykelns QR-kod med en smartphone har invånarna tillgång till en cykel för så lite som en yuan (1,40 kronor) vilket gjort tjänsterna väldigt populära.
Grundaren av företaget som utvecklat Mobike, Hu Weiwei, sa nyligen i en intervju att tävlingen mellan de olika företagen har skapat ett ”cykelkrig”.
Kaos vid knutpunkter
Trottoarer och ingångar till tunnelbanan har förvandlats till hav av cyklar i alla möjliga färger. I slutet av 2016 fanns cirka 20 miljoner användare av hyrcyklar i Kina och man förväntas nå 198 miljoner användare år 2021, enligt en rapport från forskningsföretaget Research and Markets. Till skillnad från det dockningsstations-system som bland annat finns i Stockholm, London och Paris kan Pekings hyrcyklar plockas upp och lämnas var som helst. Detta har skapat problem – speciellt kring viktiga knutpunkter i staden. Användarna av cyklarna ställer ifrån sig cykeln utan att ta hänsyn till fotgängare och biltrafik vilket har lett flertal dödsolyckor de senaste månaderna. Kaoset har dragit till sig myndigheternas uppmärksamhet och en rad åtgärder väntas för att få bukt på problemen.
Staden planerar nu att begränsa det totala antalet hyrcyklar som kan vara på gatorna. I det livliga Dongchengdistriktet vill politikerna även skapa hundratals parkeringsplatser som cykeluthyrningsföretagen ska hjälpa till att underhålla.
Myndigheterna i Shanghai överväger ett mer drastiskt tillvägagångssätt för att begränsa cyklarnas utbredning: nämligen att hindra människor som är för långa, för korta eller för överviktiga att använda cyklarna, som anses för instabila för dessa grupper då de är tillverkade för personer med mer genomsnittlig längd och vikt.
Positiva effekter
Kinas transportmyndighet har kommit med utkast till förslag om regler som ska hjälpa kommunerna att bättre kunna hantera den ständigt växande hyrcykelbranschen.
Myndigheten kräver bland annat parkeringszoner enbart för hyrcyklar i närheten av de större buss- och tågstationerna samt i shopping- och kontorsområden. Ett annat förslag är att förbjuda barn under 12 år från att använda cyklarna. Redan i dag finns det en lag i Kina om att barn under tolv inte får cykla på allmänna vägar, men i kinesisk media har det rapporterats vid flertal tillfällen att barn setts använda hyrcyklarna. En taleskvinna från företaget OFO berättade för nyhetsbyrån AFP att företaget driver kampanjer för att uppmuntra föräldrar och lärare att hålla barn borta från cyklarna.
Trots kaoset har hyrcykeln också haft stora positiva effekter. Enligt en rapport gjord av Beijing Tsinghua Tongheng Urban Planning and Design Institute har användningen av privata bilar, taxiresor och hyrbilar minskat med mer än hälften sedan hyrcykeln introducerades.
Koldioxidutsläppen har minskat med 540 000 ton, vilket motsvarar planteringen av 30 miljoner träd och en besparing på 460 miljoner liter bensin. Hyrcykeln spås härmed bli en allt viktigare pusselbit i kampen mot Kinas luftföroreningar.