”Vi tycker att Trafikverket underskattar betydelsen av infrastruktur för att nå klimatmålen,” säger Per Bolund (MP).
Bild: Jonas Ekströmer/TT
Dagens ETC
I regeringsställning var MP-språkröret Per Bolund med och hindrade Naturvårdsverkets försök att stoppa vägbygget Tvärförbindelse Södertörn. Idag är han öppet kritisk mot satsningen.”Tvärförbindelsen är en dålig satsning. Vi vill att alla infrastruktursatsningar ska prövas mot klimatmålen”, säger han till Dagens ETC.
I förra veckan presenterade Trafikverket sitt förslag till ny infrastrukturplan. Planen omfattar investeringar på vägar och järnväg på 800 miljarder kronor. Den mest kritiserade satsningen är den så kallade Tvärförbindelse Södertörn i Storstockholm, en ny motorväg från Masmo förbi Kungens kurva och Flemingsberg till Jordbro. Totalt handlar det om en sträcka på två mil genom flera naturreservat.
Tvärförbindelsen har fått grönt ljus av regeringen trots att Trafikverket själva i sin miljökonsekvensbeskrivning framhåller att vägbygget inte kommer att uppfylla miljökvalitetsmålet Begränsad klimatpåverkan.
De skriver också att ”Planförslaget motverkar det nationella målet om att Sverige ska vara klimatneutralt till år 2045.”
Lokal besvikelse
Det hjälpte inte heller att Naturvårdsverket, med stöd av klimatlagen, lyfte frågan till regeringen för att få investeringen prövad mot klimatmålen. Regeringens svar, undertecknat av dåvarande miljöminister Per Bolund (MP), blev helt kort:
”Regeringen vidtar ingen åtgärd”.
Beskedet gjorde inte minst lokala MP-politiker besvikna, även om bristen på motivering av svaret lät förstå att det gavs motvilligt. Idag säger Per Bolund till Dagens ETC:
– Tvärförbindelsen är en dålig satsning. Vi vill att alla infrastruktursatsningar ska prövas mot klimatmålen, så även Tvärförbindelse Södertörn. Tyvärr fick vi inte med oss vår regeringspartner på detta.
Förespråkar rälsalternativ
Jens Holm, klimatpolitisk talesperson för Vänsterpartiet, har tillsammans med andra delar av partiet jobbat hårt för att få vägbygget utlyft från Infrastrukturplanen.
– Det är uppenbart att den tidigare S/MP-regeringen inte vågade pröva tvärförbindelsen mot våra klimatmål. Det hade blivit alltför tydligt att motorvägen strider mot dem, säger Jens Holm.
Planen är att sträckan ska öppna för trafik 2030, samma år som utsläppen från transporter enligt de svenska målen ska ha minskat med 70 procent.
Bortsett från att vägen kommer att öka fordonstrafiken och utsläppen så är det en väldigt dyr väg, framhåller Jens Holm.
– Den beräknas kosta närmare en miljon kronor per meter, en kostnad som sannolikt kommer att öka.
Det är precis vad som hänt med det andra stora vägbygget, Förbifart Stockholm, där kostnaderna hittills ökat med många miljarder.
– I stället för att bygga Tvärförbindelse Södertörn borde man ha satsat på dubbelspår hela vägen ned till Nynäshamn och skyndat på byggandet av Spårväg syd och spårvägslinje Älvsjö-Flemingsberg, helst med fortsättning till Haninge. Då kunde fler resa hållbart på Södertörn och godset från nya hamnen Norvik skulle kunna transporteras på räls istället för på motorväg, fortsätter han.
Regeringens ansvar
Per Bolund säger att många satsningar i den nya infrastrukturplanen är investeringar i ny järnväg och järnvägsunderhåll, och framhåller stadsmiljöavtalen som partiet drivit för att fler kommuner ska kunna satsa på gång, cykel och kollektivtrafik.
– Vi anser trots det att man borde minska på vägtrafiksatsningarna och lägga ännu mer på järnväg, kollektivtrafik och cykel, och vi tycker att Trafikverket underskattar betydelsen av infrastruktur för att nå klimatmålen, säger Per Bolund.
Jens Holm instämmer i den utbredda kritiken om att Trafikverket baserar sina analyser på föråldrade synsätt där ökad biltrafik automatiskt följer på ekonomisk tillväxt och större befolkning.
– Vi behöver en målstyrd verksamhet istället, som utgår från våra klimat- och miljömål och anpassar infrastrukturen efter dem. Det är ytterst regeringens ansvar att ge Trafikverket ett uppdrag i den riktningen. Jag beklagar att det inte har skett, säger han.
”Nyttorna överväger”
Även flera lokala gräsrotsrörelser, som nätverket Tvärnit Södertörn och vänsterorganisationen Allt åt Alla Stockholm, jobbar för att Tvärförbindelsen ska stanna på pappret. I november arrangerade Allt åt alla en blockad utanför Trafikverkets kontor i Solna i protest mot planerna.
– Om Sveriges myndigheter alls ska ha någon legitimitet måste samtliga, inte bara Naturvårdsverket, ta hänsyn till miljö och klimat, sa en av organisationens medlemmar, Olga Olsson, vid blockaden.
Lennart Kalander är avdelningschef för Nationell planering vid Trafikverket. Han säger att nyttorna med Tvärförbindelsen, enligt myndighetens bedömning, överväger, trots hög kostnad och ”viss ökning av koldioxidutsläppen”.
Enligt Kallander är utsläppseffekten av Tvärförbindelsen 0,1 procent av den totala vägrafiken i Sverige, och han säger att den nya hamnen i Norvik är viktig i sammanhanget. En stor del av hamnverksamheten från Stockholms innerstad har flyttat dit.
– Flytten beror på att man vill förtäta i innerstaden, bland annat för att minska biltrafiken totalt i regionen. Och en hamn behöver infrastruktur, även vägar.
– Det är dock ytterst regeringen som fattar beslut, säger han.
Trafikverkets förslag ska nu beredas inom Regeringskansliet och har skickats på remiss. Regeringens beslut väntas till våren.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) skriver i mejlsvar till Dagens ETC att det är viktigt att de satsningar som aviserats tidigare fullföljs.
– Det finns ett starkt intresse för att bygga Tvärförbindelse Södertörn, men både byggnationen och planeringsarbetet måste naturligtvis följas inom ramen för klimatlagen, skriver Tomas Eneroth.