Ferrarins och Lamborghinins hemstad Bologna blev i januari den första stora italienska staden att sänka hastighetsgränsen till 30 kilometer i timmen.
Reglerna ogillas av arbetspendlare, taxichaufförer och Italiens högernationalistiska transportminister Matteo Salvini. Men Bologna-borna tycks anpassa sig snabbt.
– Det gör mitt arbete omöjligt! Att köra under 30 kilometer i timmen, vet du hur långsamt det är? säger taxichauffören och Bologna-bon Davide Martorelli som tar en kaffe med kollegor innan arbetsdagen börjar.
Han får medhåll från samtliga taxichaufförer runt cafébordet.
Men andra Bolognabor ser positivt på 30-gränsen.
– Det här är bara början. Att Bologna vågar ta första steget bland italienska storstäder är modigt, och fler kommer att följa efter. Det är en global rörelse, säger Riccardo Luna.
Han skriver för tech-tidningen I-Tech i Bologna och är aktiv i gruppen Bologna 30, som med kommunens stöd drivit igenom den nya hastighetsgränsen.
Pressar ut bilarna
Paris, Lyon, Bryssel, Bilbao; flera europeiska städer har gått i bräschen för det Riccardo Luna menar är en rörelse som kommer att växa och som i längden handlar om att pressa ut bilar till förmån för fotgängare, cyklister och kollektivtrafik – för planetens och vår hälsas skull.
70 procent av innerstadens gator i Bologna omfattas nu av en hastighetsgräns på 30 kilometer i timmen. Pendlare hör till dem som oroat sig för konsekvenserna.
– Jag studerar i Bologna men bor utanför. Det här gör att min pendling förlängs med 45 minuter om dagen. Jag vet inte om jag kan bo kvar, säger 19-åriga Chiara Giordano.
Sedan lagen trädde i kraft den 16 januari i år har ett tiotal Bologna-bor fått böta mellan 25 och 49 euro (cirka 270 – 510 svenska kronor). Att det är så få som har brutit mot reglerna ser stadens ledning som ett tecken på att även om Bolognaborna initialt har varit missnöjda med förändringen, så har de anpassat sig.
”Omedelbart positiva effekter”
Enligt informationen på Bologna 30:s hemsida sänks hastigheten för att minska föroreningar vilket förbättrar invånarnas hälsa. Det handlar också om att minska trafikolyckorna och bullret. Samtidigt är hastighetsbegränsningen en del i ett större projekt där gång- och cykelvägar ska ta större utrymme än bilar, vilka i princip bör reduceras till vissa transporter och viktiga fordon som ambulanser.
– Studier visar att i alla städer där hastighetsbegränsning införts har det haft omedelbart positiva effekter på folkhälsan, trafikhälsan, miljön och levnadsstandarden. Att det är lite obekvämt att ställa om är en självklarhet, säger Bolognas socialdemokratiska borgmästare Matteo Lepore i en intervju med tidningen La Stampa.
Regeringen försöker stoppa
Bolognas nya regler, samt det långtgående projektet att pressa ut bilar ur innerstäderna, har väckt en hätsk debatt i Italien som nått ända upp till högsta ort. I Italien har kampen för den gröna omställningen, på liknande sätt som i Sverige, blivit en fråga om ideologi snarare än ett faktum att hantera under skenande klimatkris.
Italiens industri- och transportminister är den högerpopulistiske Matteo Salvini från partiet Lega Nord. Han har gjort sig känd för klimatskeptiska uttalanden, exempelvis i samband med torkan och extremvärmen sommaren 2023. Utrikesministern Antonio Tajani, som tillhör partiet Forza Italia, har å sin sida motsatt sig den ”ideologiska visionen av en kamp mot klimatförändringarna”.
I linje med sina åsikter har transportminister Matteo Salvini reagerat på Bolognas nya hastighetsbegränsning. Den första februari skrev han under ett nytt direktiv för att begränsa möjligheterna till att införa liknande regler på andra platser samt dra tillbaka Bolognas. Enligt direktivet ska regioner och kommuner enbart kunna sänka hastigheten till 30 kilometer i timmen under väldigt specifika förhållanden: att det ligger en skola i närheten, att det finns ett utfart från en fabrik i närheten eller – vilket de som är bestämda med att driva igenom omställningen, direktivet till trots, gläder sig åt – att där finns en betydande cykeltrafik.
– Det innebär att vi måste kombinera minskandet av biltrafiken med en ökande cykling vilket ju varit målet från första början, säger Riccardo Luna.
Färre initiativ i högerdistrikt
Den första mindre stad som införde en 30-gräns var Cesena, söder om Bologna i den traditionellt progressiva regionen Emilia-Romagna. Hittills har ett sextiotal italienska småstäder infört regeln och samtliga rapporterar positiva effekter.
Nästa storstad att hänga på under 2024 är Parma. Roms borgmästare Roberto Gualtieri har lovat att göra det före 2026 och i Florens har ledningen redan infört 30-gräns i vissa delar av innerstaden. Men längre söderut, med högerlutande borgmästare, är liknande initiativ färre.
Enligt Världshälsoorganisationen (WHO) är risken att dö för en fotgängare som blir påkörd av en bil som kör i 50 kilometer i timmen80 procent. Risken minskar till 10 procent om bilen istället förs fram i 30 kilometer i timmen.
Italien har Europas näst högsta andel bilägare, med 670 fordon per 1000 invånare. Bara Luxemburg har fler, med 682 per 1000 invånare enligt Eurostat.
Studenten Chiara Giordano – som uttryckt oro för den nya hastighetsgränsen i Bologna – säger att det ”i och för sig” pratats om att sätta in fler bussar, vilket skulle underlätta hennes pendling.
– Det är möjligt att det blir bra till slut, säger hon.
Taxichauffören Davide Martorelli är inte lika optimistisk.
– Jag tror vårt yrke kommer att försvinna om det här fortsätter, säger han.