Han är forskare vid Centrum för konsumtionsforskning vid Göteborgs universitet och har i en SOM-studie kartlagt vilka som egentligen använder bilpool.
– Den viktigaste och kanske mest förvånande slutsatsen är att de som använder bilpool inte är mer miljömedvetna än resten av befolkningen. De är inte heller mer altruistiska till sin personlighet eller sina värderingar, säger John Magnus Roos.
Enligt undersökningen är majoriteten av bilpoolsanvändarna yngre storstadsbor, med högre utbildning och högre inkomster än snittet.
– Har de dessutom en öppen personlighet och lutar åt vänster politiskt är det ännu troligare att de använder bilpool, säger han.
Att bilpoolsanvändare inte har större miljöintresse och dessutom en lägre grad av välvillighet enligt personlighetstestet (5 faktor-modellen, reds anm) förvånade John Magnus Roos, eftersom bilpooler ofta marknadsförs som ett mer hållbart alternativ.
På tvärs mot tidigare studier
Är det billigare att vara med i en bilpool än att äga sin bil?
– Ja, det kan finnas ett ekonomiskt incitament, samtidigt har bilpooler kritiserats för att vara ganska dyra och attrahera framförallt de som har mer pengar.
En tidigare undersökning har visat att många väljer att inte äga bil av praktiska skäl, eftersom ägande för ansvar med sig.
Det har också antagits att närhet till bilpooler och till boendeparkering har stor betydelse för om bilpool är attraktivt eller inte. Därför har tillgängligheten använts som styrmedel för att öka användningen av bilpooler vid stads- och trafikplanering.
– Vi trodde att tillgängligheten skulle ha stor betydelse, men det har vi inte funnit.
Bortom bilen
Med tanke på att de flesta bilpoolerna finns i storstäder med väl utbyggd kollektivtrafik är frågan om det verkligen är en miljövinst generellt att locka fler till bilpooler.
– Det finns ganska nypublicerad forskning som visar att det inte är miljövänligt att satsa på bilpooler, eftersom det ökar användandet av bil hos människor som tidigare cyklade, promenerade eller åkte kollektivt. Användarna är alltså inte nödvändigtvis tidigare bilägare enligt den nya forskningen.
Det kanske är mer miljövänligt att satsa på kollektivtrafik, cykelbanor och promenadstråk istället för bilpooler, funderar han.
– Att inte tänka ny användning av bilen utan istället tänka bortom bilen. Det kanske är så vi mest bidrar till hållbarhet, säger John Magnus Roos.