Den 15 oktober blev den 27-årige cyklisten Paul Varry påkörd av en aggressiv suv-förare och dog. Enligt flera vittnen på plats körde bilisten på sitt offer med flit. Nu står suv-ägaren åtalad för mord.
Händelsen har riktat ljuset mot ökade spänningar mellan cyklister och bilförare, som innebär att framförallt cyklister i högre grad utsätts för livsfara. En Ipsos-undersökning publicerad i månadsskiftet bekräftar att klimatet hårdnat på de franska vägarna och att bilister, motorcyklister, cyklister och fotgängare allt oftare hamnar i konflikt.
Från bil- till cykelstad
– Samtidigt som det finns mer plats för cyklister nu och fler cykelbanor så känns det osäkert. Ganska ofta får jag känslan av att någon accelererar med flit och liksom rusar motorn för att skrämmas. Vissa bilister tycks förknippa alla cyklister med Anne Hidalgo, säger 53-åriga cyklisten och Parisbon Marianne Leclerc.
Anne Hidalgo är Paris borgmästare som, sedan hon valdes 2014, har förändrat Paris stadsbild på ett närmast revolutionerande vis. Framförallt har det handlat om att förvandla den tidigare bilstaden till en stad för fotgängare och cyklister. Borgmästarens kamp ett renare Paris har – förutom minskade luftföroreningar – inneburit färre parkeringsplatser, att bilgator gjorts om till cykelleder och begränsad tillgänglighet för dieseldrivna fordon i innerstaden. Samtidigt har det byggts över sex mil nya cykelleder.
Utvecklingen har retat upp politiska motståndare och försvarare av bilsamhället. Anne Hildago har personligen utsatts för flera hatkampanjer och hon har även polisanmälts av bilister – vilket krävt utdragna förundersökningar som dock inte lett till åtal.
Motoriserat våld
Det misstänkta mordet på Paul Varry har lyft begreppet “motoriserat våld” i fransk, offentlig debatt om mobilitet – som hittills har dominerats av frågor kring stadsplanering eller miljöskydd. Tidigare har dödsolyckor behandlats som just olyckor, och inte som våld.
Olivier Schneider, medordförande för FUB, Franska urbana cyklistföreningen, lanserade efter Paul Varrys död ett upprop för vittnesmål om våld mot cyklister på vägarna. Han fick in 818 bidrag på två dagar och verkar själv förvånad över fenomenets omfattning.
– Vi har länge förespråkat åtgärder för att minska trafikosäkerheten, men har hittills aldrig fokuserat på avsiktligt våld, säger han.
– Efter Paul Varrys död och vår undersökning blev det solklart att detta är ett faktiskt problem. Vittnesmålen vi fått in är hårresande. Det verkar som att en ökad andel av bilisterna medvetet riskerar cyklisters liv, för att inte använda starkare termer. I flera fall handlar det kort och gott om dödligt våld, fortsätter Olivier Schneider.
”Matchokultur ligger bakom”
Sociologen Carole Gayet-Viaud, forskare vid Cesdip (Centrum för sociologisk forskning om rätt och straffrättsliga institutioner), förklarar att trafiksäkerhet inte bara handlar om trafikregler, utan även om förhållandet mellan dem som nyttjar vägarna.
– När bilister är van vid att få företräde och plötsligt trängs undan upplevs detta som något jobbigt. Situationen tyder på att det måste göras en hel del ansträngningar för det allmännas bästa, och detta måste stödjas av myndigheterna, säger hon.
Trafikvåld hänger ihop med en machokultur.
Cykelpendlare tar nu initiativ för att öka medvetenheten och se till att reglerna om användningen av det offentliga rummet blir mer kända och respekterade. Men det räcker inte, framhåller Carole Gayet-Viaud – eftersom det inte bara handlar om trafikregler, utan även om relationen mellan stadens olika trafikanter. Hon anser att frågan om hur vi ger utrymme för varandra på många sätt är politisk.
– Den tragiska händelsen i mitten av oktober ger oss möjlighet att tala om huvudfrågan bakom spänningarna: den machokultur som existerar och bidrar till beteenden som utsätter trafikanter för fara. Statistik om trafiksäkerhet visar att en överväldigande majoritet, 80 procent, av de som är ansvariga för dödsolyckor är män. Kvinnor hamnar också i konflikter, men det finns ingen proportionerlig våldsamhet, säger hon.
Att det främst var manliga bilförare som låg bakom olyckorna som ledde till att 221 cyklister dödades på franska vägar förra året är ett problem som måste adresseras, enligt Carole Gayet-Viaud.
– Trafikvåld hänger ihop med en machokultur. Våld har ett kön. Om vi vill förbättra frågor om trafiksäkerhet måste vi också ta itu med den manliga kulturen av maktkamp och konflikter som eskalerar till våld, säger Carole Gayet-Viaud.
Trenden med ökade konflikter på vägarna tycks inte enbart vara begränsad till Frankrike. Enligt en undersökning utförd i 11 europeiska länder för stiftelsen Vinci Autoroutes fruktar 95 procent av trafikanterna andras riskabla beteende, jämfört med 92 procent år 2023 och bara 75 procent fem år tidigare.
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler.
Läs reglerna innan du deltar i diskussionen.
Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.