Enligt organisationen Corporate Europe Observatory, CEO, intar Volkswagen en särställning när det gäller omfattningen och de summor man lägger på att påverka politiker och tjänstemän. 3,3 miljoner euro lade den tyska biljätten på lobbyverksamhet 2014, och 43 personer arbetade för Volkswagen i Bryssel. Daimler, som gör Mercedes, kom tvåa i lobbytoppen med 2,5 miljoner euro och 14 anställda lobbyister.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Enligt CEO har också Volkswagens lobbyverksamhet kraftigt ökat de senaste åren – däremot inte Daimlers. BMW är en annan stor biltillverkare som ägnar större summor åt lobbying i dag än för bara ett par år sedan.
Stora pengar på lobbying
Även det europeiska biltillverkarförbundet, Association des Constructeurs Européens d’Automobiles, ACEA, lägger stora pengar på lobbying. Det gör även den tyska biltillverkarorganisationen Verband der Automobilindustrie (VDA). De har samma budget och till och med mer personal i Bryssel än ACEA.
Biltillverkarna och deras intresseorganisationer uppvaktar den ansvarige EU-kommissionären flitigt, och även tjänstemän på lägre nivå. Man har även inflytande genom olika rådgivningsgrupper hos kommissionen. Exempelvis ingår representanter för Volkswagen, Daimler och ACEA i arbetsgruppen för motorfordon, och ACEA är representerat i en expertgrupp för översyn av EU:s arbete mot luftföroreningar.
Även Volvos förre vd Olof Persson har enligt Svenska Dagbladet uppvaktat EU:s före detta industrikommissionär Antonio Tajani – mannen som kommit att få en central roll i skandalen med Volkswagens fusk med utsläppsnivåer på dieselbilar eftersom han slog larm om dem till en lång rad personer.
Tillsammans med Volkswagens förre vd Martin Winterkorn deltog Olof Persson på en middag vid EU-kommissionens högkvarter i Bryssel. Martin Winterkorn skulle senare komma att avgå från Volkswagen när fusket blev känt, och utreddes för bedrägeri.
Ville motverka utsläppskrav
Enligt Svenska Dagbladet, som tagit del av dokument där en del av vad som diskuterats under Volvos kontakter med Antonio Tajani, har personbilsgrenen Volvo Cars framför allt varit intresserad av att motverka nya krav på minskade utsläpp.
Svante Axelsson är generalsekreterare på Naturskyddsföreningen, och har följt bilindustrins lobbyverksamhet en längre tid.
– Det är beklagligt att man har det här defensiva förhållningssättet till tuffare utsläppsregler, säger han till Dagens ETC. Jag är inte säker på att det ens är ekonomiskt rationellt, eftersom EU-regler gäller alla biltillverkare. Man får inga konkurrensfördelar.
Svante Axelsson säger sig dock se en förändring sedan skandalen i höstas.
– Efter ”dieselgate” har både Volkswagen och Volvo bytt spår, och satsar på elbilar.
Elbilens genombrott ligger runt hörnet, hävdar Svante Axelsson.
– Det är ett stort teknologiskt språng vi ser början på, mycket på grund av att batteripriserna går ner. Volkswagen bygger en jättestor batterifabrik i Tyskland nu till exempel.