I mars lägger Miljöpartiet i Lund fram en motion om ett bilfritt centrum. ”Vi vill ta platsen som idag upptas av bilar och ge tillbaka den till medborgarna”, säger partiets gruppledare Shahad Lund.
Bild: Izabella Rosengren
Dagens ETC
Cykelstaden Köpenhamn vill ha ännu fler cyklister. I år ska antalet parkeringsplatser i centrum halveras och ersättas med cykelvägar och grönska. I Lund vill Miljöpartiet göra likadant, men möter motstånd i form av konservativa bilvurmare.
Lund centrum – slingriga kullerstensgator och pittoreska gatuhus i pastellig puts. Vid det medeltida Mårtenstorget i stadskärnan ligger ett av Sveriges äldsta hus, en välbesökt saluhall och en konsthall. På själva torget finns dock ingenting – förutom bilar. Medan avgaserna ligger tungt över den stora parkeringsplatsen trycker sig cyklister och fotgängare, i brist på utrymme, mot husväggarna.
– Lund är en gammal stad som är anpassad för häst och vagn och med biltrafiken blir det en otrygg plats för de som går och cyklar. Vi vill ta platsen som idag upptas av bilar och ge tillbaka den till medborgarna, säger Shahad Lund, gruppledare för Miljöpartiet i Lund, som i mars lägger fram en motion om ett bilfritt centrum.
Det utrymme som frigörs vill hon fylla med bland annat uteserveringar, träd och annan grönska och lekplatser. Eftersom gatorna i centrum är relativt smala finns det idag inte heller plats att göra ordentliga cykelvägar, vilket också bör åtgärdas anser hon.
Ett bilfritt centrum innebär dock inte att det ej ska få förekomma några motorfordon överhuvudtaget.
– Många tänker att bilfritt innebär inga bilar i staden, men dit kommer vi nog aldrig att komma. Vi vill inte försämra för kollektivtrafik, färdtjänst och andra viktiga samhällsfunktioner, säger Shahad Lund.
Handeln påverkas inte
Som inspiration nämner hon Oslo, som 2016 beslutade att innerstaden skulle bli bilfri. Utrymmet fylldes istället med parker, lekplatser och kulturevenemang. Avgörande för deras framgång var enligt Shahad Lund att de gick långsamt fram och hela tiden hade en dialog med medborgarna och näringslivet, vilket också är planen i Lund. Målet är även att få fler att använda de parkeringshus som faktiskt finns i närheten istället för att parkera på gatan. Något som kan vara lättare sagt än gjort.
– I Lund har man höjt parkeringsavgifterna i p-husen, men inte på gatorna. Därför parkerar folk hellre där. Idag är det dessutom billigare att ta bilen än att åka kollektivt, vilket är oförsvarbart och ologiskt.
De handlare i centrum som Shahad Lund har pratat med är mestadels positiva till förslaget, likaså allmänheten. Dock finns det ett motstånd hos Moderaterna och Socialdemokraterna som tror att ett bilfritt centrum kommer att försämra för handeln. Men enligt Shahad Lund finns det inga studier som tyder på att minskad bilism skulle missgynna handeln, och inga städer som har infört bilfria centrum har hittills ångrat beslutet.
– Motståndet mot att ta bort bilismen är stort, men föreställningen att det blir sämre används ofta som en ursäkt när man inte har läst på tillräckligt. Det finns studier som visar att cyklister förvisso handlar färre saker än bilister. Men cyklisterna handlar oftare, så det går på ett ut.
Människor ska prioriteras
I början av året beslutade Köpenhamn att mer än hälften – 600 av 1 050 – av parkeringsplatserna i city skulle bort under året. Istället ska det ges plats åt bland annat cyklister och växtlighet. Köpenhamn var bland de första städerna i världen att närma sig konceptet bilfria städer och idag är staden känd som ett cykelmecka. Men Line Barfod, teknik- och miljöborgmästare i Köpenhamns kommun, vill se ännu fler cyklister i framtiden.
– Vi gör detta för att få en fridfull stad där människor har första prioritet framför bilarna. Samtidigt är det bra för klimatet att färre bilar kör runt i centrum.
Hon syftar på det som kallas för urbana värmeöar som innebär att städer generellt är varmare än omgivningen på grund av bland annat biltrafik och avgaser, tät bebyggelse och brist på växtlighet.
Men beslutet att göra stadskärnan bilfri har precis som i Lund stött på motstånd. Till exempel menar bilistorganisationen Forenede Danske Motorejere att det finns risk för en ”gökungeeffekt”, det vill säga att bilisterna till slut inte kommer att få röra sig i centrum överhuvudtaget. Och ja, det är väl i princip det som är meningen, framhåller Line Barfod.
– Det är samma rädsla som när man bestämde att Ströget skulle bli en gågata, och jag tror inte att det finns någon idag som vill att bilar ska köra där igen, säger hon och fortsätter:
– Vi är mitt i en galopperande klimatkris och måste därför ta till åtgärder som vi vet fungerar här och nu.
Hoppas på sommargågator
För de boende i Köpenhamns stadskärna kommer det att finnas parkeringshus, och kollektivtrafiken kommer att fungera som vanligt. Dessutom kommer kommunen att bygga tio procent fler varutransportsplatser för att underlätta för butiksägarna och handlarna samtidigt som man gör plats för ännu fler cykelparkeringar. Projektet kommer att påbörjas i år och förväntas vara klart om fyra år.
Mårtenstorget i Lund är lika grått som himlen och Shahad Lund ser uppgiven ut när hon gång på gång blir tutad på när hon försöker korsa torget. Eftersom Miljöpartiet inte är med och styr i Lund har hon insett att det kommer att bli svårt att göra centrum bilfritt under den här mandatperioden. Men hon hoppas åtminstone få igenom en och annan sommargågata.
– Vi var bland de första i Sverige att vilja ha en sommargågata, men vi fick aldrig igenom idén. Nu finns de i alla möjliga städer. Vissa städer fattade detta redan på 1980-talet så därför känns det viktigt att sätta igång direkt.