– Jag tänkte att det här är ju inte klokt. Den ångest vi vuxna inte kan hantera – den kan vi ju inte föra över på våra barn. Små barn i förskoleålder har ingen aning om vad de ska göra med den, säger hon till Dagens ETC.
Ska skapa framtidstro
Idén att skriva en egen barnbok med hållbarhetsfokus hade börjat gro när Bibbi Larsliden, som till vardags utbildar förskollärare, gick en universitetskurs i hållbar utveckling. Efter att ha insett att en stor del av det befintliga litteraturutbudet misslyckades med det som tydligt uttrycks i läroplanen – att barnen i förskolan ska få en positiv framtidstro – gjorde hon slag i saken. I somras kom resultatet, ”Hållbara hatten”, ut i handeln.
– Många pedagoger tycker det är svårt att prata med mindre barn om de här frågorna och få har möjlighet att vidareutbilda sig. Den här boken kan förhoppningsvis fungera som en inspirationskälla. Målet har varit att den ska skapa hopp och framtidstro genom att uppmuntra till handlingskraft, säger Bibbi Larsliden.
Kan utbilda sina föräldrar
I boken, som riktar sig till just förskolebarn i åldersgruppen tre till sex, ges konkreta exempel på hur Hållbara hatten, ”en helt vanlig förskola”, arbetar med hållbarhet på både ett ekologiskt, socialt och ekonomiskt plan. Det handlar om alltifrån odling och återbruk till vikten av att ta väl hand om våra saker och varandra.
– Mycket görs redan på förskolor idag, men alla kanske inte tänker på att det är hållbarhet de sysslar med. På så sätt kan de pedagoger och barn som läser boken också få känna sig lite bekräftade och nöjda över att de är på rätt väg, säger Bibbi Larsliden.
Förhoppningen är också att de ska få nya idéer om hur det går att växla upp omställningsarbetet – och en känsla av att det vi gör spelar roll.
– Barn är väldigt bra på att utbilda sina föräldrar, så tänk vilken effekt det kan få om de sedan går hem och bidrar till att etablera nya vanor och beteenden.
Granskats av forskare
Samtidigt som boken har ett i grunden hoppfullt budskap har det varit viktigt för Bibbi Larsliden att det som förmedlas är forskningsbaserat, vilket innebär att innehållet har granskats av hållbarhetsforskare. Hon vill också betona att ”det hoppfulla” inte handlar om att sopa problemen under mattan.
– Den här sommaren har vi ju verkligen, både i Sverige och utomlands, sett effekterna av den globala upphettningen. Om oro dyker upp bland barnen ska den alltid tas om hand av oss vuxna. Men helst på ett sätt som inte förstärker rädslorna, för det värsta vi kan göra är att deppa ihop eller förmedla en känsla av hopplöshet.