Arkitekten: ”Det ska vara ekologiskt, lekfullt och vackert”
Bild: Nicklas Nordström (montage)
Dagens ETC
I hans hyreshus finns allt från gemensamma lådcyklar, elcyklar och symaskiner till festlokal, musikrum och verkstad. Arkitekten Cord Siegel var tidigt ute med hållbarhet och delningsekonomi – och att ”bygga natur” i staden.
Nicklas Nordström
Iggy och Ohboy. Två hyreshus i Malmö som sticker ut både till det yttre och det inre. Ohboy kallas för ett cykelhus, Iggy för ett promenadhus. De är ritade av Cord Siegels arkitektkontor som med byggnaderna vill hylla cykelns och promenadens goda effekter på klimat, stadsbild och hälsa.
Promenad- och cykellösningarna som ingår i hyran ska bidra till minskad bilism.
Cord Siegel och jag har stämt möte utanför Ohboy-huset, som är en brutal blandning av betong, trä och – under sommarhalvåret – prunkande växtlighet. Det ser ut som en fortsättning på skejtparken Stapelbädden mittemot.
Han kommer cyklande i duggregnet med ryggsäck. Stiger av, pekar och berättar engagerat om husets yttre och det system som automatiskt bevattnar växterna på balkongerna. Knappar sedan in portkoden.
Kan låna cyklar
Vi kommer in i ett trapphus vars ena vägg pryds av en stor grön cykelmålning på rå betong. Målningen är signerad serieskaparen Sara Granér. En trappa upp finns ett rymligt cykelförråd. Här kan hyresgästerna låna låd- och elcyklar.
Hissen är extra bred för att det ska vara lätt att ta med den egna cykeln upp till lägenheten. Eller hänga den på väggen utanför dörren. Varje lägenhet har en specialdesignad cykelhängare.
Cord Siegel trycker in hissknappen och vi åker högst upp, till orangeriet och husets gemensamma umgängeslokal på taket. Härifrån har vi, genom runda fönster i olika storlekar, utsikt över Västra hamnen. Det ger rummet en lekfullhet och lite fartygskänsla. Som en kommandobrygga.
När Cord Siegel startade arkitektkontor i början av 2000-talet var det för att han ville vara kapten på sin egen skuta.
– Jag vill inte låta andra bestämma hur mina hus ska se ut. Då behövde jag skaffa mig de kapitalistiska, tekniska och förvaltningsmässiga kunskaperna för att nå dit. Jag hade nytta av att jag kommer från en lantbrukarfamilj och är uppvuxen i en kultur av företagande, säger han.
För att få full kontroll över hela processen är Siegel inte bara ett arkitektkontor, utan även byggherre och förvaltare av de hyreshus de byggt hittills. Även hotellet som finns i bottenvåningen på Ohboy-huset drivs av Siegel, som har ett tiotal anställda arkitekter.
”Ett allkonstverk”
År 2018 var Ohboy en av finalisterna till Sveriges arkitekters bostadspris. I juryns motivering stod det bland annat: ”Det estetiska uttrycket liksom materialen betong och trä, ger lägenheterna en säregen och rustik karaktär. Bostadshusets arkitektur känns uppfriskande, innovativ och inspirerande. Innergårdens välplacerade och täta grönska förmedlar en intensiv känsla av skog mitt i staden. På en mycket liten yta har det givits plats för växtlighet och avrinningsbäddar”.
– Man kan bygga natur. Det gör jag i mina projekt. Huset är ett allkonstverk där plantor och växtlighet är lika viktiga som själva arkitekturen, säger Cord Siegel.
Han utbildade sig till arkitekt i Tyskland och flyttade till Malmö med sin svenska sambo år 2000. De bestämde sig för Malmö på grund av bron, närheten till Köpenhamn och havet.
Cord Siegel har varvat olika bostadsrättsprojekt med att bygga hyresrätter. Hans första projekt blev bostadsrätterna Urbana villor, som stod klart 2008. Det blev en rivstart på karriären. Urbana villor belönades med Kasper Salin-priset, det finaste pris en arkitekt i Sverige kan få.
– Det var roligt, säger Cord Siegel och ler.
Det följdes av Hållbarheten – ett samarbete med Eon för att testa olika klimatsmarta energilösningar – och radhusen Shiitake som också fick flera arkitekturpriser och innehåller gemensamma utrymmen.
– När vi skapar något ekologiskt ser vi också till att det är vackert och lekfullt, säger Cord Siegel.
Välutrustad cykelverkstad
Hösten 2020 stod Siegels andra hyreshus Iggy, uppkallat efter Iggy Pop, färdigt. Med sin roströda fasad och gröna klätterväxter sticker det ut bland de omgivande husen. Eftersom det är ännu mer inriktat på att uppmuntra promenader än Ohboy, kallar Siegel det för ett promenadhus.
I källaren finns lådcyklar som alla hyresgäster kan låna. Men också gemensamma elcyklar, barnvagnar, vandringsryggsäckar och en välutrustad cykelverkstad.
På varje våningsplan hänger gemensamma dramaten-vagnar, som det är fritt fram att använda för att handla.
I textilrummen finns inte bara tvättmaskiner, utan även symaskiner.
På våning sju högst upp i huset ligger en stor gemensam bastu med en fantastisk utsikt över Malmö.
Och på gården har de boende tillgång till ett musikrum med trummor, elgitarrer och förstärkare. Dessutom finns det en gästlägenhet.
– Det är det vardagsgemensamma vi försöker hitta i våra olika projekt. Hur vi som arkitekter kan bidra till att människor möts i ett flerbostadshus.
Vill påverka utvecklingen
Cord Siegel vill påverka samhällsutvecklingen med sin arkitektur.
– Ett samhälle behöver hela tiden utvecklas. Jag vill vara modern och tänka framåt. När vi byggde ut motorvägarna behövdes det motell. Nu bygger vi ut cykelvägarna och då behövs cykelhotell och cykelhus, säger han.
Just nu pågår bygget av Siegels tredje hyreshus: Mariastugan i Höllviken.
Även det bygget utmanar normerna, då Höllviken annars mest består av villor.
– I Mariastugan finns därför pool, bastu, musikrum, gym, en verkstad och ett lärarrum. Det ska vara som att flytta in i en villa, säger Cord Siegel.
Projektet är byggt på klimatneutralt sätt i ekobetong och med en fasad av skånsk ek.
Att Cord Siegel prisats och numera är etablerad betyder inte att allt löper på utan problem.
– Vi har ofta mött motstånd från entreprenörer och andra. Men om man inte behöver kämpa kommer man ingenstans, säger han och fortsätter:
– Vi är arkitekter, vi vill alltid vidare. Det är viktigt för oss att i varje projekt utveckla något nytt. Men samtidigt inte glömma det gamla.
Vi tar hissen ner igen. I entrén tar han på sig hjälmen och leder ut cykeln genom porten.
– Jag har alltid tyckt att cykeln är en symbol för frihet. Det är enkelt, prisvärt och okomplicerat, säger han och trampar iväg.