Jag läste att flyget blir 270 kronor dyrare utanför EU om de rödgröna får styra. Är det ett bra sätt att bekämpa klimathotet? Kommer det ha någon betydelse?
Drar Meta
Skatter funkar, det är en av de få saker man säkert vet. Höjda priser innebär lägre konsumtion av en sak. Men självklart handlar det om storleken också. Att flyga är skandalöst billigt idag. Att släppa ut ett ton växthusgas som man gör när man flyger långt är mycket dyrare för världen än något biljettpris idag. Varje flygning kostar samhället mycket mer än det ger. Så 270 kronor tror jag inte kommer påverka flyget särskilt mycket, tyvärr. För vi måste verkligen flyga mindre om vi ska lösa klimatfrågan. Framförallt flyga mindre korta sträckor. Stockholm – Göteborg borde inte trafikeras med flyg överhuvudtaget, eller Jönköping – Stockholm. Bra tåg kan där gå lika fort. Men för att en skatt ska ha rätt funktion bör man också titta på vad den används till. Om flygpriserna höjs och pengarna går till billigare och bättre tåg, ja då får man en dubbel effekt. Om pengarna istället går till sjukvård eller annan välfärd så får man ingen hävstång i klimatfrågan.
Jag tycker miljöskatter bör gå till just miljöskadorna så att skatten kan försvinna den dag en miljöfråga är löst. Samtidigt är det viktigt att våga bryta den inställning alliansen har drivit i miljöfrågan där man bromsat varje försök att styra marknaden (man har till och med sänkt skatt på att elda med kol i kraftverken).
Jag ser de rödgröna förslagen om flygskatt mer som en viktig symbolisk fråga. Vi måste vrida om våra transporter. Och kan man höja med 270 kronor kan man givetvis höja mycket mer senare.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg, som du kan beställa i pappersformat här. Tidningen finns också i vår Androidapp och Ipad/Iphoneapp.
Vill du prenumerera för under 12 kronor numret? Skicka ett mejl till kundtjanst@etc.se.