2015 kan bli det bästa året för det bästa året för de svenska bilhandlarna någonsin. 345 000 bilar kommer att säljas totalt, enligt prognoser från branschorganisationen Bil Sweden. Det är cirka 1000 fler än det tidigare rekordåret 1988. Samtidigt ökar utsläppen från motordrivna fordon igen efter att han minskat relativt konstant sedan 2011, visar statistik från Trafikverket.
– Vi kan se att trafiken börjar öka runt 2013. Men under 2014 är energieffektivisering och ökad andel biodrivmedel ändå tillräckligt för att kompensera utsläppen. Från slutet av 2014 fram till nu kan vi dock se att det inte riktigt räcker till utan då börjar utsläppen öka också, säger Håkan Johansson, Trafikverkets nationella samordnare för klimat.
Fritt från utsläpp
2050 ska Sverige vara fritt från klimatutsläpp enligt regeringens färdplan. En av nycklarna är att minska bilismen och Trafikverket anser att Sverige bör ha en helt fossilbränslefri fordonsflotta till 2030. Utvecklingen nu går rakt åt fel håll och kan innebära att 2050-målet är i fara.
– Som det ser ut nu ser det inte så bra ut egentligen. Vi borde minska utsläppen med ett antal procent per år om vi ska ner till noll 2050. Om det nu ökar igen så förstår man att vi inte är på rätt väg, säger Håkan Johansson.
Han ser flera orsaker till att biltrafiken ökar igen. En viktig anledning är sjunkande oljepriser.
– Vi har ett rätt lågt bränslepris och det har i sin tur koppling till att oljepriset gått ner. Tidigare låg det på över hundra dollar fatet men pendlar nu mellan 40 och 60. Det påverkar bränslepriset och när det blir billigare att köra bil kör folk mer.
Satsas det tillräckligt på kollektivtrafiken?
– När man tittar runt sker kanske inte de förbättringar av kollektivtrafiken som man pratat om tidigare och som borde ske. Man har pratat om en fördubbling, men samtidigt kan man se hur man drar ner på turtätheten och försämrar villkoren. Hur cyklingen utvecklas börjar dock se lite bättre ut, säger Håkan Johansson.
Hårdare reglering
Johanna Grant, ordförande i Gröna bilister, menar att det måste till hårdare marknadsreglering för att komma till bukt med de ökande avgasutsläppen. Framförallt måste det bli lättare för konsumenterna att välja miljövänliga bilar.
– Så länge marknaden får bestämma drar den fossila bilen det längsta strået. När folk köper nytt väljer de i allt större utsträckning fyrhjulsdrivna och törstiga bilar. Om man vill att konsumenterna ska välja fossilfria och bättre alternativ så måste man göra det lätt att välja rätt. För bilköpare är det en plånboksfråga, säkerhetsfråga, stilfråga och så vidare. Miljöaspekten kommer väldigt långt ner på priolistan tyvärr, säger Johanna Grant.
Hon efterlyser framförallt bättre styrmedel för att ställa om till fossilfritt. Ett är ett så kallat bonus-malus-system som just nu utreds av regeringen. Det innebär att fordon med lägre koldioxidutsläpp får bonus vid inköpstillfället medan de med högre utsläpp beskattas hårdare. Utredningen ska vara klar i april 2016.
– Just nu är det fortfarande många osäkerheter kring utredningen. Vi hoppas att bonusen endast ska ges till helt fossilfria bilar och inte till exempelvis bränslesnåla dieslar. Men kan man få till ett bonus-malus-system så innebär det att de som släpper ut beskattas högre och därmed kan finansiera sådant som är bättre genom subventioner. Det är en viktig signal till konsumenten, säger Johanna Grant.