Nyligen släppte alliansen sitt miljöbilspaket. Med hjälp av det ska målet om en fossilfri fordonspark år 2030 nås. Men det kommer det inte att göra, menar Svante Axelsson, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.
– Det är helt otillräckligt, det krävs en helt annan palett av åtgärder. I vanlig ordning vågar inte alliansen utnyttja principen att förorenarna ska betala, säger han.
Han menar att paketets huvudsakliga förslag, att införa ett belönings- och bestraffningssystem, egentligen bara är ett bonussystem. I vanliga fall innebär systemet att den som köper en bränslekrävande bil får betala en avgift vid köpet, medan miljöbilsköparen får en bonus. Här ser det annorlunda ut. Avgiften är utbytt mot en höjd fordonsskatt.
– Ska det fungera krävs det en synlig avgift när man köper en ny bil. En höjd skatt får inte alls samma effekt. Och dessutom vågar man inte ha med avgifter för lastbilar, alltså kilometerskatt, trots att de står för betydande utsläpp, säger han.
”En stor besvikelse”
Han menar att en förutsättning för att få en fossiloberoende fordonsflotta är att även lastbilstrafiken ställs om. Den har de senaste decennierna stått för en allt större del av koldioxidutsläppen. Sedan 1990 har utsläppen från den tunga trafiken ökat med 44 procent eftersom allt fler transporter görs med lastbil. Även Mattias Goldmann, vd på Fores och en av de drivande bakom 2030-sekretariatet, som jobbar för att Sverige ska nå en fossilfri fordonsflotta 2030, menar att det inte går att bortse från den tunga trafiken.
– Det är en stor besvikelse att det inte finns med i planen. Liksom att man helt bortsett från det som handlar om beteende, hur vi ska använda bilen mindre. Vi hade önskat att de skulle ta ett större grepp. Den tunga trafiken spelar en stor och växande roll, och om inte utvecklingen vänder och deras utsläpp minskar blir det svårt att nå målet, säger han.
Även Centerpartiet som är de som drivit frågan om alliansens miljöbilspaket hade först med lastbilar i sitt förslag. De menade att det behövs styrmedel för att fasa in miljövänligare lastbilar och föreslog en premie. Och dessutom ”incitament till att tanka förnybart”.
– En premie och till exempel en kilometerskatt hade absolut kunnat göra skillnad. Nu får vi hoppas att det här bara är början, att den tunga trafiken tas med i ett senare förslag, säger Mattias Goldmann.
Förändrad stadsplanering krävs
För snart ett år sedan presenterades den statliga utredningen ”Fossilfrihet på väg”. Även här menar utredarna att utsläppen från den tunga trafiken måste minska om fordonsflottan ska kunna bli fossilfri (med fossilfri menas visserligen att utsläppet 2030 ska ha minskat med 80 procent sedan 2010). Rapportutredaren och energiprofessorn Thomas B Johansson saknar inte bara den tunga trafiken i alliansens förslag.
– En stor del av vår utredning handlade också om samhällsutbyggnad och stadsplanering, hur man kan göra för att minska beroendet av fordon, och få en infrastruktur där vi flyttar över transporter från vägen till järnvägen, säger han.
Han har själv inte läst alliansens förslag, men menar precis som Mattias Goldmann att det krävs åtgärder på många nivåer för att nå målen. Att få fler elbilar ser han som ett steg på vägen.
– Där tror jag att ett bonus/malussystem kan få stor effekt, säger han.
Men Svante Axelsson är skeptisk.
– Det kan ha stor betydelse, men inte som det är utformat nu.