Aktivister blockerade transport av flygbränsle till Arlanda
Bild: Extinction Rebellion Sverige & Fredrik Sandberg/TT (montage)
Dagens ETC
Under alla hjärtans dag utför Extinction rebellion två aktioner mot flygplatser i Stockholm. Koordinerade med en global kampanj mot privatjet vill aktivistgruppen uppmärksamma flygets roll i klimatorättvisan.
– Vi skapar små revor i business as usual, säger aktivisten Björn Paxling.
Ale Låke
De som är mest ansvariga för klimatkrisen ska betala för både klimatomställning och klimatrelaterade skador. Det är ett av de krav som klimatnätverket Extinction rebellion (XR) för fram i två aktioner riktade mot Arlanda och Bromma flygplats. De tredje och fjärde kraven handlar om att förbjuda privatjet och införa en progressiv skatt för storflygare.
Aktionerna är koordinerade med en global kampanj mot privata jetflygplan. Och tidpunkten är noga utvald: ”alla hjärtans dag, eftersom detta datum är den mest trafikintensiva dagen på året för privata jetflygplan”, som gruppen skriver i ett pressmeddelande.
Stoppade flygbränsle
Ena aktionen består i att blockera infarten för privatjet till Bromma flygplats. Den andra aktionen avslutades vid elvatiden på tisdagen och gick ut på att hindra transporten av flygbränsle till Arlanda. Två aktivister hade tagit sig in på spårområdet. Trafikledningen kontaktades och godståget med flygbränsle stoppades.
– Vi befinner oss i en klimatkris som innebär en katastrof – i nutid för många, men framför allt i framtiden för oss alla. Och flyget är en av de största utsläpparna vi har. Det är galet att flyget fortfarande kommer undan så billigt, säger Martin Smedjeback, en av aktivisterna, som svar på varför aktionen genomförs.
Kolonial klimatskuld
Björn Paxling – som också är aktionsgruppens presskontakt – säger att kampanjen motiveras av klimaträttvisa.
– Det globala Nord har utvecklats med hjälp stulen egendom från kolonialtiden. Och den utvecklingen har lett till klimatförändringarna. Vi är alltså mest ansvariga, medan människor i det globala syd är de som drabbas värst. Det är också en procent av världens befolkning som ansvarar för femtio procent av flygets utsläpp. Det är en global skevhet som är extrem, säger han.
Vad önskar ni uppnå med aktionen?
– Mycket av det som klimatrörelsen gör idag utgör en form av symbolik. Den som limmar fast sig på en landningsbana stoppar inte flygtrafiken i mer än en eller ett par timmar på sin höjd. Business as usual maler fram med en sådan enorm kraft. Men vi skapar små revor i business as usual, och visar på vilken typ av fredligt motstånd man kan göra, säger Björn Paxling.
Det går ju ambulansflyg från Arlanda – fanns det någon risk att ni förhindrade dessa från att avgå?
– På Arlanda förvarar de flygbränsle som räcker i fyra dagar. Det var högst otroligt att aktivisterna skulle stanna på spåren så länge. Skulle det ändå hända så är vi alltid noga med att kommunicera med flygplatsen och avbryta aktionen om ett ambulansflyg behöver avgå, säger Björn Paxling.
Olaga intrång
Martin Smedjeback framhåller att han är nöjd med aktionen mot flygbränsletransporten. Nu väntar ett eventuellt åtal för olaga intrång.
– Sedan förra sommaren kan man straffas med upp till ett år i fängelse för olaga intrång. Förut var högsta straffet dagsböter.
Vore det värt att ta det straffet?
– Det skulle förvåna mig om det blir ett år i fängelse. Men jag tror att vi behöver fler som är villiga att riskera fängelse. Nu har vi en klimataktivist som sitter fängslad, men tänk om vi hade tio eller tjugo – då kanske folk hade börjat undra varför de utsatte sig för det. Det hade kanske kunnat vara en ögonöppnare.