Ni är årets designer – hur känns det?
– Väldigt roligt! Att vi får den här utmärkelsen visar att ett märke som utgår från upcycling och remake kan existera på modemarknaden som vilket märke som helst. När vi började för fem år sedan låg vi före vår tid. Greta (Thunberg, reds. anm.) hade inte slagit igenom och det var inte många inom modebranschen som pratade om hållbarhet. För oss som hade som affärsidé att göra kläder utifrån gamla tyger var det svårt att hitta material. Den tjänsten fanns helt enkelt inte på marknaden. Nu har många tänkt om.
Kan modebranschen bli helt hållbar?
– Många har en affärsidé som inte är hållbar från början och då är det svårt att göra den hållbar. De försöker göra saker och det är väl bättre än ingenting. Men vi ser det som att ska ett modemärke ha en framtid på riktigt så behöver man starta om och utgå från en hållbar affärsmodell.
Inom kort släpper ni en en digital troskollektion. Hur kom ni in på det?
– Vi är nyfikna på innovationer överhuvudtaget och vi ville testa att göra ett projekt bara för att se om det är något för oss. Ur ett hållbarhetsperspektiv är det intressant att skapa mode utan att sätta fysiska kläder på marknaden. Även om våra är gjorda av återanvända material så har frakt och allt runt omkring ändå en viss klimatpåverkan. Vi älskar tyger, digitala grejer är inte det vi brinner för, men eftersom vi också lever i en digital värld så ville vi testa om vissa plagg kan vara digitala. Influencers som använder ett plagg en gång för en bild – ska det va ett riktigt plagg då eller kan det hellre vara digitalt?