I Göteborg finns miljözoner i klass 1. Det betyder att vissa tunga lastbilar och bussar inte får lov att köra i stadskärnan. Men från 2020 så kommer Sveriges kommuner ha rätt, men inte vara tvungna, att införa ytterligare två typer av miljözoner. I en miljözon 2 ska personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar uppfylla kraven för miljönivån Euro klass 5 eller 6. Miljözon 3 skulle innebära ett område där lätta motorfordon måste drivas på el eller vätgas och tunga drivas på el eller vätgas alternativt vara en elhybrid.
Det är allvar nu. Ge ett bidrag till ETC Stödfond för att säkra utgivningen av Sveriges enda rödgröna dagstidning. Använd ETC Varuhuset eller:
Swisha: 123 508 754 9
BG: 5372-9141
Hur är det relaterat till klimatet?
Ungefär en tredjedel av våra koldioxidutsläpp kommer från vägtrafiken. Men frågan är också en hälsofråga, eftersom en utsläppsfri zon (3) skulle betyda att även kvävedioxider, partiklar och buller försvann eller minskade i området.
Vem tycker vad?
Moderaterna, Kristdemokraterna, Vägvalet och Socialdemokraterna är negativt inställda till miljözoner. Kristdemokraterna menar att frågan måste utredas vidare och Vägvalet, som uppger att de är positiva till hårda miljökrav, anser att det är att bestraffa de som uppmuntrats att köpa dieselbilar. Feministiskt initiativ, Miljöpartiet, Liberalerna och Vänstern är positiva.
LNG-terminalen
Vad handlar det om?
Företaget Swedegas vill bygga en terminal för fossilgas i Energihamnen. De har fått en rad tillstånd redan, men frågan ligger just nu på regeringens bord. Tanken är att fartyg ska kunna bunkra LNG, alltså naturgas i flytande form som på engelska kallas liquefied natural gas. Argumenten för terminalen är bland annat att bränslet är bättre än diesel, eftersom det innebär färre partiklar och mindre andra hälsovådliga luftutsläpp, och att samma anläggning i framtiden ska kunna användas för förnybar gas. Argument mot är exempelvis att klimatnyttan är oklar, att det inte finns tillräckligt med biogas för ändamålet och att staden riskerar att låsa fast sig i ett fossilt system.
Hur är det relaterat till klimatet?
Sjöfart är en av de största utsläppskällorna när det gäller växthusgaser. I Göteborg är dess klimatpåverkan extra intressant eftersom hamnen är en av, om inte den, största i Skandinavien. Andra alternativa drivmedel som diskuteras inom sjöfarten är bland annat el och metanol.
Vem tycker vad?
Liberalerna och Vänsterpartiet tydligt tagit ställning mot LNG-terminalen, Liberalerna på lokal nivå och Vänsterpartiet på riksdagsnivå. Även Feministiskt initiativ har uttryckt sitt motstånd. S, MP, M och C varit försiktiga i sina uttalanden, både på riks och lokal nivå, och när Dagens ETC nyligen frågade partierna på riksnivå så hade de inte ännu tagit ställning.
Matkonsumtion
Vad handlar det om?
En fråga som har kommit upp på agendan efter rapporten ”Fossilfritt Göteborg” färdigställdes av Miljöförvaltningen är om all mat som serveras inom den kommunala verksamheten och vid kommunala arrangemang ska vara vegetarisk.
Hur är det relaterat till klimatet?
Privat och offentlig matkonsumtion är en stor utsläppskälla när det gäller växthusgaser. Kött och mejeriprodukter leder till betydligt större utsläpp än vegetariska alternativ. Men inom kategorin kött finns det också stor variation. Nötkött leder till absolut störst mängd utsläpp per portion, medan kyckling leder till betydligt mindre utsläpp. Det finns även en diskussion om huruvida svenskarna måste minska sitt köttintag och där råder det en konsensus inom forskningen och en viss enighet inom politiken om att det krävs. Men Centerns regionala politiker gjorde under våren ett utspel där de hävdade att nivån på vår köttkonsumtionen kan bibehållas.
Vem tycker vad?
Inget av partierna anser att kött ska förbjudas eller tas bort helt från kommunens menyer på skolor eller ålderdomshem. Men flertalet anser att andelen vegetarisk mat ska öka och vissa går ett steg längre och förordar en vegetariskt norm. Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna svarar i Naturskyddsföreningens partienkät som de gjorde förra veckan att de inte ”helt eller delvis” vill övergå till att servera vegetarisk mat i kommunens verksamheter”. Även Vägvalet har tidigare ställt sig negativ till frågan när ETC Göteborg frågat och även Moderaterna uttryckte då att de inte ville att ”enbart” vegetarisk mat ska serveras och att valfriheten är viktig.
Avfallsförbränningen och fjärrvärmen
Vad handlar det om?
Göteborg energi värmer upp en stor del av vattnet till fjärrvärmenätet genom att Renova eldar göteborgarnas sopor. Avfallet får inte deponeras och Göteborg energi ser det som återvunnen energi som annars skulle gå förlorad. Renova tar också hand om avfall från andra länder, enligt bolaget handlar det om att de tar hand om sopor från länder som har sämre avfallssystem och som annars skulle staplat dem på hög.
Hur är det relaterat till klimatet?
När soporna eldas frigörs växthusgaser och förbränningen utgör en av Västsveriges största punktutsläppskällor. De släpper ut över 500 000 ton varje år, varav ungefär 200 000 ton är fossilt koldioxid.
Vem tycker vad?
Enligt Naturskyddsföreningens Göteborgskrets valenkät så är alla partier villiga att ställa sig bakom en satsning på att göra fjärrvärmen fossilfri. Flera av dem nämner att det ska vara klart till 2030. Socialdemokraterna skriver exempelvis att ”det är en av våra prioriteringar på klimatområdet. Men det är oklart hur Göteborgs avfall ska hanteras.
Havsnivåhöjning
Vad handlar det om?
Göteborg har kanaler och ligger i anslutning till Göta älv och Västerhavet. Vid en vattennivåhöjning riskerar områden som i dag är bebyggda med bostäder, kontor och infrastruktur att hamna under vatten om inte förebyggande arbete görs. Dessutom ökar risken för skred och ras när vattennivån stiger.
Hur är det relaterat till klimatet?
Havsnivåhöjning är en sannolik konsekvens av ett varmare klimat, inte bara för att isar smälter, utan även för att vattnet värms upp och expanderar. I Göteborg har vi en landhöjning på 2,5–3 millimeter årligen som kompenserar för lite av höjningen, men inte tillräckligt.
Vem tycker vad?
Det här är tillsynes ingen politisk stridsfråga i Göteborg. Tre åtgärder som diskuterats är yttre barriärer, höjda kajkanter och rasförebyggande arbete längs Göta älv. När det gäller älven så har en delegation skapats och den rödgröna regeringen skjutit till pengar. Göteborgs miljö- och klimatnämnd tog i maj beslutet att låta förvaltningen arbeta vidare med en plan för att bygga yttre barriärer, där var kommunens politiker överens, men det är oklart hur pjäserna som kan komma att kosta flera miljarder skulle kunna finansieras. Kommunen arbetar redan med att höja kajkanterna.
Bil- och kollektivtrafiken
Vad handlar det om?
Kollektivtrafiken i Göteborg består av tåg, spårvagnar, bussar och färjor. Tåg och spårvagnar drivs med el, färjorna med diesel och bussarna på gas och biodiesel. Men de senaste åren har eldrift börjat introduceras på fler trafikslag, först med linje 55 mellan Chalmers båda områden och nu vidare till linje 16 och 60. Dessutom ska en elfärja tas i bruk mellan älvstränderna. Samtidigt byggs fler laddstationer för personbilar som drivs på el. Men infrastrukturen är till stor del beroende av länets beslut och i Västra Götalandsregionens infrastrukturplan fanns det tre alternativ att välja mellan: nollalternativet, planalternativet och klimataltenativet. I noll- och planalternativet satsas 53 procent av pengarna på vägåtgärder, medan motsvarande siffra i klimatalternativet är tio procent. I det senare skulle i stället en större procentandel läggas på cykel, kollektivtrafik och samfinansiering av järnväg.
Hur är det relaterat till klimatet?
Vägtrafiken står för en stor del av utsläpp av växthusgaser och hur kollektivtrafiken fungerar och drivs avgör hur mycket den används och hur stor klimatpåverkan per resande blir. Beräkningarna kring infrastrukturplanen ”visar att varken planalternativet eller nollalternativet skapar möjlighet att bidra till en uppfyllelse av klimatmålen då båda alternativen medför en ökning av utsläppen av koldioxid”. Även klimatalternativet ger en för långsam reducering av utsläpp för att klimatmålen ska uppnås.
Vem tycker vad?
Moderaterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet, Centern och Liberalerna yrkade bifall till att infrastrukturplanen skulle skickas vidare till riksnivå med planförslaget som valt alternativ. Vänsterpartiet påpekade att miljömål riskerar att inte uppfyllas.